L’alcalde Ricomà declara que ara es presenta l’oportunitat de ‘fer un POUM del segle XXI’

La Sala Tercera del Contenciós Administratiu del Tribunal Suprem ha desestimat el recurs de cassació interposat per l’Ajuntament de Tarragona i la Generalitat de Catalunya contra una sentència de la Secció Tercera de la Sala del Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya en què anul·lava aquest instrument de planificació urbanística. El Tribunal Suprem entén que l’Ajuntament de Tarragona havia d’haver demanat un informe d’hidrocarburs que considera preceptiu i que no es va demanar en el moment de la tramitació inicial del POUM. De resultes de la manca d’aquest informe declara nul el POUM de la ciutat.

L’alcalde de Tarragona, Pau Ricomà, ha remarcat que “estem davant un marc inesperat, amb conseqüències molt importants, però que afrontem com una oportunitat. Una oportunitat per tenir un nou POUM, més sostenible i adaptat al segle XXI”. I ha afegit: “La participació ciutadana és fonamental. Per això, el nou POUM ha de ser el de la gent i els objectius són fàcils de compartir amb la ciutadania perquè volem dues coses fonamentals: la cohesió de la ciutat i la sostenibilitat”.

“volem dues coses fonamentals: la cohesió de la ciutat i la sostenibilitat”

L’alcalde Ricomà ha explicat que davant la notificació de la sentència -que es va rebre dilluns 17 de novembre- el primer que s’ha fet és convocar a l’equip tècnic de Territori de l’Ajuntament de Tarragona i, posteriorment, s’ha celebrat una Comissió Informativa de Territori Extraordinària i Urgent per explicar a la resta de grups polítics municipals el contingut de la sentència.

Per la seva part, el conseller de Territori i Sostenibiliat, Xavier Puig, apuntava que la sentència del Tribunal Suprem “és una mala notícia i és molt greu, però que pot ser una oportunitat i treballarem perquè així sigui. No busquem culpables sinó solucions. El nostre objectiu serà minimitzar els efectes a curt termini, salvaguardant els plans més avançats i necessaris per Tarragona i la tramitació de llicències. No volem que s’aturi l’activitat econòmica, tan necessària en aquests moments”.

“és una mala notícia i és molt greu, però que pot ser una oportunitat i treballarem perquè així sigui”

El conseller de Territori ha apuntat que el POUM vigent preveia el Pla de Millora Urbana 41, transformant aquest àmbit d’industrial a residencial. “Les conseqüències de la sentència declarant nul el POUM ens generen un problema molt gros com a ciutat que haurem d’afrontar i el transformarem en oportunitat, oportunitat de fer un POUM molt millor del que tenim, en favor de la cohesió, els espais naturals i el comerç de proximitat”. Xavier Puig ha avançat que es treballa amb solucions a curt i mitjà termini. “A curt termini és treballar colze a colze amb la Generalitat de Catalunya per traçar unes normes urbanístiques que ens permetin salvar tots els plans que estaven en una tramitació avançada i que relliguen la ciutat. A mitjà termini es planteja la revisió del POUM, objectiu necessari perquè ens hi aboca la sentència”. I ha afegit Puig: “Això implicarà resoldre alguns dels problemes que ens plantejava aquest POUM, com fer una ciutat més relligada i més compacta”.

Representació gràfica del POUM anul·lat. Josep Ramon Mòdol. Territori

Puig també ha subratllat que “ara tenim l’oportunitat d’abordar-ho tot amb aquesta revisió global del POUM. Podem fer un POUM més del segle XXI. Per això necessitem dotar de  més recursos i personal l’excel·lent equip d’urbanisme que tenim. Hem de fer un POUM al servei de les persones i treballar perquè la CLH trobi una nova ubicació i estigui deslligada del centre de Tarragona, per revertir els efectes de la sentència i protegir la nostra economia”.

 

CRONOLOGIA DELS FETS  

La Sala Tercera del Contenciós Administratiu del Tribunal Suprem ha desestimat –en data del 26 d’octubre de 2020, però notificada el 16 de novembre- el recurs de cassació interposat per l’Ajuntament de Tarragona i la Generalitat de Catalunya contra una sentència de la Secció Tercera de la Sala del Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya –en data del 13 de febrer de 2018- en què anul·lava aquest instrument de planificació urbanística per l’omissió d’un tràmit que consideren substancial.

L’anul·lació és deguda a un recurs presentat per la Compañía Logística de Hidrocarburos (CLH) sobre els terrenys que té al costat del riu Francolí

Aquesta sentència considerava que faltava un informe de l’autoritat estatal competent en matèria de planificació d’hidrocarburs. Dies després, en concret, el 16 de març el ple de l’Ajuntament de Tarragona aprovava presentar un recurs de cassació al Tribunal Suprem davant la sentència que donava la raó a la Compañía Logística de Hidrocarburos (CLH) en contra el seu trasllat.

Tant el Tribunal Suprem com el TSJC consideren que falta un informe de l’autoritat estatal competent en matèria de planificació d’hidrocarburs, en concret, sobre el Pla de Millora Urbana de Campsa, el 40 CLH.  Aquest recurs s’inicia per un recurs presentat per la Compañía Logística de Hidrocarburos (CLH) sobre els terrenys que té al costat del riu Francolí.