Aquest passat mes de gener, després de més de vint anys d’obres i una inversió de 700 milions d’euros, ha entrat en servei la variant ferroviària de Vandellòs al Corredor Mediterrani. Aquest nou tram ha produït canvis importants en el sistema ferroviari del Camp de Tarragona, que compliquen la mobilitat interna i cap altres punts del país i han aixecat moltes crítiques

Per Jordi Salvat Rovira. Fotos de Pierre Grubius

L’entrada en servei de la variant ferroviària de Vandellòs al Corredor Mediterrani semblava un pas endavant en el transport ferroviari de viatgers al Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre. Significava la clausura del darrer tram de via única que restava entre València i Barcelona: quaranta quilòmetres entre Vandellòs i Tarragona. Però la realitat no és aquesta. Amb el nou tram, han quedat suprimides estacions -algunes amb molts viatgers com la de Salou- i s’han reduït connexions a les Terres de l’Ebre.

A més, per l’estació de Tarragona ciutat han deixat de passar trens d’alta velocitat. La nova variant no enllaça amb Tarragona ciutat, sinó amb l’estació de l’AVE del Camp de Tarragona, situada enmig del no res en els petits pobles de la Secuita i Perafort. Una infraestructura amb els mateixos problemes d’accessos, comunicacions, aparcament i serveis de fa 14 anys, quan es va inaugurar. A més, a Vila-seca, s’hi havia de fer una via d’espera entre la nova variant i la via convencional de costa però, com que finalment no s’ha fet, els trens hauran d’esperar a la via Tarragona-Reus.

MÉS TRENS, ELS MATEIXOS PASSATGERS
El portaveu de l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) en el Camp de Tarragona, Daniel Pi, és clar: “Ara tenim una xarxa més difícil d’explotar, amb més ramals i ramalets. Calen més trens per portar els mateixos passatgers o menys, perquè s’han perdut estacions on pujaven molts viatgers. I més trens vol dir més diners.” Pi afirma que amb l’entrada en servei de la variant ferroviària de Vandellòs al Corredor Mediterrani “gairebé tothom hi surt perdent.” “Salou es queda sense tren, les Terres de l’Ebre no han guanyat minuts i ara ja no hi ha un tren cada mitja hora entre les ciutats de Tarragona i Barcelona”, assenyala. I recorda que des de la seva associació ja fa molts que havien advertit que passaria això.


L’alcalde de Tarragona Pau Ricomà, afirma que “ja sabíem que, amb l’entrada en servei del nou tram del corredor, els trens de llarg recorregut passarien per fora de la ciutat”. Ricomà recorda que en una reunió el mes d’agost passat, el secretari d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Isidre Gavín, va parlar-los d’una compensació davant d’aquesta situació en forma de més trens regionals: “La línia que uneix Reus, Tarragona i Barcelona és la que mou més gent en el territori, ja sigui per feina o estudis. Teníem el compromís de millors horaris i freqüències cada mitja hora. Però el que ens trobem és un absolut desastre.” Des de llavors hi ha hagut converses entre l’Ajuntament de Tarragona amb el Govern de la Generalitat, però el batlle admet que no hi ha hagut cap avenç i posa com a exemple que el nou tren ràpid low cost, l’AVLO, que no para a Tarragona: “És un menysteniment absolut.”

Advertisement

“TENÍEM EL COMPROMÍS DE MILLORS HORARIS I FREQÜÈNCIES CADA MITJA HORA, PERÒ EL QUE ENS TROBEM ÉS UN ABSOLUT DESASTRE”

Per la seva banda, el secretari d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Isidre Gavín, no és tan crític, però comprèn la decepció del territori perquè “no s’han produït les millores que s’havien anunciant amb la variant i Renfe i ADIF s’han limitat a traslladar el que ja hi havia a la nova infraestructura i els horaris els han posat ells.” “Salou o Cambrils veuen com desapareix una barrera que hi havia dins dels seus nuclis urbans i que dividia la població i que era molt reivindicat per alcaldes com el de Salou. La conclusió global és difícil i que cada municipi ha sortit guanyant o perdent de forma diferent. Hospitalet de l’Infant i Cambrils han sortit guanyant amb una millor estació i Reus s’ha quedat igual si fa o no fa. Vila-seca té ara el doble de trens”, manté Gavín, que assenyala que el nou corredor intern ha suportat millor un temporal com el Gloria.

Precisament, en una recent visita a Tarragona, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet va explicar que, quan es va iniciar la variant, el govern català va presentar una oferta a Renfe per no rebaixar el servei ni la seva qualitat, però lamenta que no se’ls va escoltar. També apuntava que en la proposta que se’ls va presentar s’evidenciava que es prioritzava l’eix Barcelona-València en detriment dels serveis de Tarragona i Terres de l’Ebre, tant cap a l’interior com cap a la capital catalana.

“RENFE I ADIF S’HAN LIMITAT A TRASLLADAR EL QUE JA HI HAVIA A LA NOVA INFRAESTRUCTURA I ELS HORARIS ELS HAN POSAT ELLS”

Calvet recorda que van oferir mantenir el contracte amb l’Euromed i que tampoc se’ls va acceptar només se’ls va oferir un slot, que han cobert amb un Avant i que reconeix és insuficient. Amb tot, com el seu número dos, ha defensat que hi ha alta velocitat entre Tortosa i Barcelona en un “horari competitiu” i amb “preus similars a la resta de capitals de la demarcació”.

EL QUE VOLIEN ELS ALCALDES
Per la seva banda, el portaveu de Renfe Catalunya, Antonio Carmona, afirma que “posen trens on hi ha via” i destaca la millora experimentada amb l’entrada en servei del nou tram del corredor del Mediterrani: “S’ha escurçat en 40 minuts el trajecte en alta velocitat i millorant la fiabilitat de la connexió de la demarcació amb Tarragona.” Recorda que des de Renfe han fet el que volien els alcaldes del territori i posa com a exemple el de Salou, que volia fora les vies. El pas a nivell que travessava la part més comercial de Salou era una barrera per al municipi i escenari de molts atropellaments i per això la capital de la Costa Daurada feia dècades que demanava la supressió de la línia de costa.

Sobre la freqüència entre Tarragona i Barcelona, Carmona assenyala que des de Renfe presten servei en les línies R14 R15 i R16 i hi ha una oferta de 59 freqüències entre Tarragona i Barcelona i la distància entre l’estació del Camp de Tarragona i Barcelona la fan en 34 minuts. Pel que fa a les tarifes, recorda que Renfe és l’operador i les tarifes les posa la Generalitat.

Els operaris d’Adif desmuntant la catenària del tram de la línia clausurada prop de Salou

Gavín, per la seva banda, destaca que han pogut aconseguir algunes millores, com que un Talgo passi per Tarragona, però admet que s’han perdut les parades de l’Euromed i només s’ha conservat un Avant perquè l’estació de Sants està saturada. Mirant cap al sud, destaca que el trajecte Tortosa-Barcelona es fa ara en 1 hora 35 minuts. Gavín també reivindica el model dels autobusos interurbans com “una magnífica eina de transport públic” complementària al transport ferroviari i alternativa als vehicles privats.

“SOM EXTREMADAMENT CRÍTICS AMB EL PAPER DELS ALCALDES I ALGUNS HAN FET D’APRENENTS DE BRUIXOT COM ELS DE SALOU I CAMBRILS”

El número dos del Departament de Territori, assenyala que, a nivell d’infraestructures, les prioritats són tres en l’agenda inversions ADIF: remodelació de l’Estació de Port Aventura-Salou, construcció de l’estació intermodal i també de l’estació de Reus-Bellisens. La provisionalitat és doncs la nota predominant en el sistema ferroviari del Camp de Tarragona i l’estació de PortAventura -ara la de Salou- n’és l’exemple més clar, amb mòduls per a la sala d’espera i les oficines. Dels altres dos projectes que prioritza Gavín -l’estació intermodal i també de l’estació de Reus-Bellisens- encara no se n’ha fet cap pas real perquè passin de ser una demanda del territori a una realitat algun dia o altre.

MILLORAR LA MOBILITAT AL TERRITORI
L’alcalde d’Altafulla, Jordi Molinera, afirma que des de fa anys s’està produint una reordenació ferroviària en el nostre territori i que no n’hi ha prou amb millorar la connexió amb Barcelona que també és importat perquè és la capital del país, sinó que cal articular millor la mobilitat en transport públic pel territori, perquè sinó no és sostenible.
“Som extremadament crítics amb el paper dels alcaldes i alguns han fet d’aprenents de bruixot com els de Salou i Cambrils. No neguem que s’hagi acabat amb el perill de trens de 140 km/h i mercaderies passant per nuclis urbans, però a canvi de tenir una estació allunyada del centre a Cambrils o una estació a PortAventura que és un cul de sac ”, afirma Pi.

L’abandonada estació de Salou

Per què ha passat això? Daniel Pi ho té clar: “Hi ha hagut una suma de peticions locals i el ministeri ha actuat de la manera previsible: buscant que el trajecte entre València i Barcelona es faci en el menor temps possible. A Girona, Lleida o Castelló es va aprofitar el corredor i l’alta velocitat per a millorar la seva xarxa. En tots tres casos tenen una estació urbana i a Tarragona, no. I ara serà molt més difícil, perquè ara són només interessos locals.”

UNS HORARIS I FREQÜÈNCIES QUE CANVIEN I CANVIARAN
El Govern català té previst realitzar alguns canvis en les freqüències i els horaris, però l’epidèmia de coronavirus COVID-19 ha provocat l’endarreriment o suspensió d’aquests canvis. PortAventura, que tenia previst obrir portes just abans de Setmana Santa, ja ha anunciat que endarrerirà l’inici de la temporada del seu vint-i-cinquè aniversari. L’obertura de PortAventura havia de provocar un augment de trànsit de la nova estació salouenca, situada al costat del parc temàtic, amb l’entrada en servei de quatre tens diaris que enllacen directament Barcelona amb aquesta estació.

L’estació del Camp de Tarragona, a Perafort

En una primera revisió dels horaris s’ha decidit suprimir l’Avant entre Barcelona i Tortosa de dissabte a la tarda i el que anava de Tortosa a Barcelona diumenges al matí. La proposta la va fer Renfe i la va acceptar la Generalitat perquè “el grau d’utilització era ínfim”. De fet, els dos trens que suprimits els caps de setmana tenien uns 10 usuaris de mitjana. També des del Departament de Territori s’anuncien canvis als serveis ferroviaris, però sense concretar. Haurem d’esperar a que superem la situació de crisi provocada per l’epidèmia del COVID-19.