El consum de productes de quilòmetre zero creix en paral·lel a la major conscienciació al voltant de la sostenibilitat i es percep com a clau per lluitar contra problemes estructurals, com el canvi climàtic, i per ajudar a superar crisis conjunturals, com la del coronavirus

Per Jesús Jordi Pinatella
La Tarragona confinada és, pràcticament, una ciutat fantasma. La sortida permesa per adquirir aliments ens porta a dos dels punts que, malgrat tot, presenten més ambient, el Mercat Central i el petit mercat d’alimentació que dos dies a la setmana té lloc a la plaça del Fòrum. L’abastiment de productes, malgrat els problemes de mobilitat a causa de la pandèmia del coronavirus i el tancament de fronteres, hi està assegurat, ja que la majoria del que s’hi ven és de quilòmetre zero.
DIVERSES ENTITATS RECORDEN QUE ELS PRODUCTES DE PROXIMITAT FACILITEN L’ABASTIMENT EN TEMPS DE CONFINAMENTS I TANCAMENTS DE FRONTERES
De fet, diverses entitats, com ara l’Associació de Dones del Món Rural, reivindiquen aquests dies la importància del producte de proximitat per pal·liar la situació crítica que es viu i esperen que, si més no, aquesta crisi permeti que en surtin reforçats. “Encara que el país entri en caos podem estar tranquils. Els pagesos continuarem treballant per portar llet, carn, ous, fruita, verdures, mel, fruits secs, vi… a les taules. Cal apostar pel petit comerç i els productes de proximitat, que mai no fallen”, afirma Cristina Pedret, ramadera de Móra d’Ebre i que participi en la campanya que la Generalitat ha engegat aquests últims mesos per afavorir, precisament, els productes de proximitat. Unió de Pagesos també ha reivindicat el paper de la pagesia en temps de dificultats, ja que “contribueix al proveïment d’aliments bàsics a la població, de producte fresc, de qualitat i de proximitat en el marc de la crisi provocada pel coronavirus”, i demana que es garanteixi que pugui ser subministrat en condicions de normalitat i que es mantinguin les xarxes de distribució habituals. Des d’Unió de Pagesos es remarca la importància que, durant aquests dies de restriccions, les administracions “no dificultin la comercialització de fruites i hortalisses de la pagesia en mercats no sedentaris”, com és el cas del mercat de la plaça del Fòrum. Els pagesos afirmen que continuen treballant amb normalitat per complir l’objectiu de subministrar aquests aliments als ciutadans. En aquest sentit, Dídac Nadal, president d’ESPIMSA, l’empresa municipal que gestiona els serveis públics relacionats amb el comerç periòdic i sedentari, sobretot el Mercat Central, recorda que l’abastament de productes de proximitat i primera necessitat està garantit en uns espais que, tal i com puntualitza, són “serveis públics”.
Ja fa temps que la conscienciació al voltant dels productes de proximitat, aquells que provenen de l’entorn del consumidor (se sol marcar el límit de cent quilòmetres, però la clau és també que no hi hagi intermediaris), va en augment ja que són els que ajuden a un creixement més sostenible en un temps en què una de les principals amenaces, més enllà de les pandèmies més o menys puntuals, és el canvi climàtic. Els mercats mantenen una bona afluències de clients i cada vegada són més els petits comerços que ofereixen productes de proximitat. De fet, aquesta tendència ha obligat els supermercats a posar-se les piles i a oferir articles de consum de productors locals. La cadena Caprabo, per exemple, assegura que en l’últim any han notat un augment de les vendes gràcies a l’aposta pel producte fresc.
DEL CAMP A CASA
Un dels problemes amb què topa el desenvolupament dels productes de proximitat és la venda online. El consumidor busca comoditat i guanyar temps, i la possibilitat que li ofereixen les plataformes que permeten fer la compra des de casa i rebre els productes és molt temptadora, encara que no es prioritzi el fet que els productes adquirits siguin de quilòmetre zero. És per això que ja feia temps que els Mercats de Reus tenien clar que havien de fer una passa endavant en aquest sentit, i van començar a desenvolupar la idea de fer venda online a través de la plataforma Ulabox, que ja ho havia provat, amb èxit, al mercat del Ninot de Barcelona. Finalment, el servei s’ha posat en funcionament a principis del mes de març, tot i que no serà fins al maig que estarà plenament desenvolupat. “Estem satisfets perquè ens adaptem als temps que corren”, assegura Ildefons Vidal, president dels paradistes del mercat Central, que juntament amb el del Carrilet conformen els Mercats de Reus. Vidal assegura que Ulabox, que és com un gran supermercat en línia, té una cartera de clients molt important i que l’experiència positiva al mercat del Ninot fa preveure que la venda online també funcioni a Reus.
L’AUGE DE LA VENDA ONLINE ÉS UN COMPETIDOR PER AL COMERÇ DE PROXIMITAT, I PER AIXÒ ELS MERCATS DE REUS L’HAN IMPLANTAT
De moment són disset les parades dels dos mercats que formen part de la plataforma de venda online. La idea és que amb el nou servei els mercats reusencs arribin a un públic que fins ara, per horari, per falta de costum o per problemes d’accessibilitat, no s’hi apropava. A través de l’aplicació d’Ulabox, els consumidors podran accedir a les parades del mercat, que oferiran una oferta variada de productes frescos, i escollir els que necessitin, que els seran lliurats a casa seva. Aquest nou servei s’emmarca en l’època de canvis que viuen els Mercats de Reus, que estan treballant en altres iniciatives, com ara l’ampliació dels horaris (a partir de l’octubre està previst que obrin tot el dia), la modernització de les parades, els canvis urbanístics a l’entorn i la introducció de nous espais per a la restauració, una activitat que ja fa temps que s’ha implantat amb èxit en altres mercats del territori.
Més tradicional es manté el mercat de la plaça del Fòrum de Tarragona, que en plena crisi del coronavirus permet als habitants de la Part Alta, després d’abandonar una estona el confinament obligatori, adquirir productes frescos. Els que fan la compra aprecien aquest fet i els paradistes confien que el valor afegit que ofereixen en dies de restriccions es tingui cada vegada més en compte. I, tots plegats, esperen que una crisi conjuntural com la del coronavirus es converteixi en una oportunitat per intentar revertir, a través de la potenciació dels productes de proximitat, un problema més estructural com és el de l’escalfament global.
TARRAGONA POTENCIA EL COMERÇ DE PROXIMITAT
La campanya Som Comerç TGN, presentada a principis de març, pretén incentivar als ciutadans a utilitzar el comerç de proximitat i adquirir productes de quilòmetre zero. “Aquests serveis, aquests productes, són també la imatge i la identitat de Tarragona”, afirma la regidora de comerç, María José López. De fet, els mateixos comerciants dels diferents barris de la ciutat són la imatge de la campanya, que vol reforçar el vincle de la ciutadania amb el comerç de proximitat, i posar en valor aspectes com la seva professionalitat o l’aportació que fan a la qualitat de vida de la ciutat.
“AQUESTS SERVEIS, AQUESTS PRODUCTES, SÓN TAMBÉ LA IMATGE I LA IDENTITAT DE TARRAGONA”
Està previst que la imatge gràfica de la campanya estigui present a l’espai urbà a partir de finals de març, a menys que els efectes del coronavirus ho endarrereixin, mitjançant dotze tòtems amb fotografies de botiguers que s’ubicaran a diversos punts de la ciutat. També es produiran adhesius per als establiments comercials amb el lema Som Comerç TGN, que vol ser la marca identificativa del teixit comercial de proximitat de la ciutat.
La campanya també compta amb una web per a consultar les activitats programades, que també es difondran a través de l’app TGN Agenda i de les xarxes socials. Les accions de dinamització es duran a terme durant tot l’any i es desglossen en nou eixos temàtics amb activitats programades de manera mensual. Si el coronavirus no ho esguerra, ja a finals de març hi hauria d’haver actes, coincidint amb la setmana del comerç, amb diverses jornades destinades als comerciants sobre temàtiques com ara el model de gestió del Mercat Central i el màrqueting verd.
Per a l’abril estan previstes activitats sobre comerç dedicades a l’educació i la infància, que comptaran amb la col·laboració dels centres cívics i de la biblioteca municipal i del Club dels Tarraconins. Al maig es realitzaran activitats infantils d’animació de carrer a diversos punts de la ciutat, al juny l’eix comunicatiu de la campanya serà la sostenibilitat, ja que durant aquest mes se celebra tant el Dia del Medi Ambient com la Setmana de l’Energia. Per això, les accions vincularan comerç i sostenibilitat, amb xerrades, jocs educatius, inflables i distribució de bosses de paper.