JOSEP M CRUSET HA PARTICIPAT EN UN PANELL D’EXPERTS A LA BNEW WEEK, UN ESDEVENIMENT SOBRE ECONOMIA, LOGÍSTICA, SOSTENIBILITAT, INDÚSTRIA DIGITAL I COMERÇ ELECTRÒNIC

El BNew Week és un esdeveniment híbrid, físic i digital, ja que també compta amb el suport d’una plataforma digital d’última generació perquè tothom hi pugui ser present. El president del Port ha compartit cartell amb tres experts més: el Dr. Ahmed Darwish, exPresident del l’Autoritat del Canal de Suez; el Sr. Rachid Houari, Director of Tanger Med Port i MD of the Logistical Free Zone MedHub; i el Sr. Karim Palmieri, representant de l’empresa Capital Market Initiative, Fieldstone Private Capital Group.

El panell que portava el títol “The Outlook for the Mediterranean and Europe Transport and Logistic Market amid the COVID-19 Crisis” ha servit per conèixer l’estat actual de la logística en el Mediterrani sota l’efecte de la pandèmia de coronavirus. Josep M. Cruset ha estat l’encarregat d’obrir el torn de paraula i ha destacat la finestra d’oportunitat per créixer que es presenta davant del Port de Tarragona, malgrat els efectes de la pandèmia. El president del Port ha explicat que “davant d’aquesta crisi, les organitzacions tenen dues alternatives; intentar fer com si no passés res, esperant que amaini el temporal i veure què passa i actuar un cop hagi passat tot; o bé, anticipar, transformar-se i adaptar-se a la nova realitat per aprofitar les circumstàncies actuals”.

“El Port té oberta una finestra d’oportunitat per créixer malgrat els efectes de la pandèmia de COVID19”

En aquest sentit, Cruset ha afirmat que el Port de Tarragona “es posiciona en aquest segon escenari d’anticipació i transformació per aprofitar la crisi de la #covid19, per sortir de la seva zona de confort i posicionar-se en la finestra d’oportunitats que totes les crisis fan aflorar”. Una finestra d’oportunitat que ve donada per la falta de sòl logístic en les grans àrees metropolitanes del sud d’Europa i la mediterrània que s’enfronten a una demanda que l’oferta existent no pot satisfer”.

APOSTA DE FUTUR DEL PORT DE TARRAGONA

En el panell, Cruset ha explicat que per ser un node logístic de primer ordre cal complir uns requeriments (disponibilitat de grans superfícies, preu adequat, bones comunicacions, baixa conflictivitat social i compromís amb la sostenibilitat) que el Port de Tarragona assoleix i encara millorarà més en el futur. El president ha exposat que “el Port està desenvolupant una Zona de Activitats Logístiques (ZAL) d’un milió de metres quadrats i amb possibilitat de construir naus de fins a 170.000 m² cadascuna”. I n’ha desglossat els avantatges competitius. La ZAL, situada al centre de port, es troba a escassos metres de les diferents terminals marítimes, està connectada a les vies terrestres d’alta velocitat, i amb enllaç ferroviari construït i operatiu amb el centre de la península i amb Europa.

“el Port està desenvolupant una Zona de Activitats Logístiques (ZAL) d’un milió de metres quadrats i amb possibilitat de construir naus de fins a 170.000 m² cadascuna”

En el torn de preguntes Cruset ha confirmat que es manté l’interès de les empreses immologístiques, finalistes, etc. per implantar-se territorialment a la Zona d’Activitats Logístiques del Port de Tarragona.

TARRAGONA, PORT DEL SUD D’EUROPA

Segons Cruset, “el Port de Tarragona està cridat a ser un dels principals ports del sud d’Europa i un node logístic de primer ordre a la Mediterrània”. El president ha detallat l’alta connectivitat del Port, un dels requeriments abans esmentats. Per la part marítima, el Port compta amb molls de fins a 20 metres de calat, que permeten la recepció i expedició de vaixells de grans dimensions. Per la part terrestre, el Port de Tarragona compta amb connexions que en menys de 5 minuts i mitjançant connexió directa, el transport es pot incorporar a les vies d’alta velocitat, en totes direccions sense creuar les zona urbanes.
Per la part ferroviària, el Port de Tarragona ja té executades totes les infraestructures per poder operar a través del Corredor de la Mediterrània des del primer moment de la seva posada en servei i connexió amb Europa.

“El Port de Tarragona està cridat a ser un dels principals ports del sud d’Europa i un node logístic de primer ordre a la Mediterrània”

A més, Josep M Cruset, ha remarcat la construcció d’una terminal intermodal a Guadalajara, amb connexió directa amb la intermodal de l’interior del Port que actuaran com a porta d’entrada i sortida des del centre de la península fins al mediterrani.

UN PORT SOSTENIBLE

El creixement del Port ha d’anar unit a un creixement sostenible, ha afirmat categòricament Cruset. I n’ha destacat el compromís existent, ja que el desenvolupament del port està lligat a la sostenibilitat i a la preservació de l’entorn natural.

En aquest sentit, el responsable del Port, ha destacat la consecució dels objectius marcats pel Pla de Sostenibilitat – Agenda 2030, com per exemple la reducció de més del 90% de la petjada de carboni de l’Autoritat Portuària de Tarragona, o bé la restauració de més de 350.000 m² d’espai natural protegit situat a tocar de la Platja de la Pineda i de la futura ZAL.

Aquest panell de la BNew Week sobre la situació de la logística a la Mediterrània ha finalitzat amb la constatació que els efectes del COVID19 han canviat encara més un món que ja era molt canviant abans de la pandèmia.