VICENÇ FERRÉ PRESIDENT DE LA DO TARRAGONA

“EL MACABEU HA DE SER LA ICONA DE LA DO TARRAGONA”

Després de dotze anys amb Josep Lluís Grogués al capdavant, fa només tres mesos Vicenç Ferré va ser escollit pel ple del Consell Regulador de la DO Tarragona com a nou president l’entitat, que agrupa més de trenta cellers. Parlem amb aquest jove enòleg dels seus plans de futur al capdavant de DO Tarragona

Per Jordi Salvat. Fotos Pierre Grubius

Per què es va presentar a la presidència de la DO Tarragona? Ve des del principi, quan vam obrir el celler. Després d’haver estudiat al sud de França i treballat a diferents llocs, amb 21 anys tenia el somni de vinificar les vinyes de la família i la idea de, si estàvem dins de la DO Tarragona, ser la llarga un dels cellers referents de la DO. I al cap de dos anys, em va entrar la inquietud d’estar dins el consell regulador de la DO Tarragona. Hi havia eleccions , vaig demanar de ser vocal i vaig entrar-hi. Durant quatre anys vaig escoltar i vaig veure que faltava dinamisme. Vaig decidir crear un nou equip i no me’n vaig sortir. Durant aquells quatre anys vaig decidir sortir de la junta. Llavors vaig parlar amb els cellers més petits, amb ganes de posar vins de qualitat al mercat, i ens vam anar agrupant i hem aribat a un consens. Hem creat una junta nova renovada, amb viticultors i elaboradors joves, amb més visió comercial, però es mantenen alguns membres de la junta anterior, com el president, que ha passat a ser vicepresident.
En aquesta nova etapa quines seran les prioritats de la DO Tarragona? Hem definit un missatge i uns objectius. Fins ara no hi eren i es navegava sense un enfoc, sense un port on arribar. Hem buscat dades al nostre entorn i hem vist que és la DO on hi ha més macabeu plantat. De 4.500 hectàrees plantades, 2.200 són de macabeu. De 33 cellers, 18 fan vins amb macabeu i hem vist que pot ser un missatge tan a nivell de tradició, ja que tenim soleres de fins l’any 1854 amb aquesta varietat, i pels cupatges pels moderns o vins escumosos. És una varietat molt versàtil, que marquen molt l’estil del el vi blanc, fresc, aromàtic, jove, mediterrani de la DO Tarragona. També estem recuperant varietats antigues. S’ha trobat una varietat que és el tarragoní. Seria l’emblema màxim de la DO Tarragona poder fe vins amb tarragoní.Com és aquesta varietat? Identificada a la DO Tarragona no n’hi ha. Si que n’hi ha al Pla de Bages i l’estem estudiant. Hi ha dos cellers que n’estan començant a plantar. Hi ha altres varietats, com el vinyater o el trobat. Donarem suport a les varietats autòctones per repoblar. També hem detectat que la DO Tarragona té set subzones, amb vinyes des dels mil als zero metres sobre el nivell del mar. Hi ha zones més fresques, altres més solanes. Aquest serà un segon treball dins els nostres objectius estratègics. També tenim les nostres vinyes molt properes a un territori que té set milions de pernoctacions a l’any. A la llarga veiem que l’enoturisme és una oportunitat de creixement i serà una aposta de la DO, un treball en conjunt.

HEM CREAT UNA JUNTA NOVA, AMB VITICULTORS I ELABORADORS JOVES, PERÒ ES MANTENEN ALGUNS MEMBRES DE L’ANTERIOR

 
 
Esteu envoltats de DO de molt de prestigi com Penedès, Montsant, Conca de Barberà o la DOQ Priorat. Com ho podeu fer per diferenciar-vos? Amb aquests factors que he parlat abans i amb actuacions com una investigació que farem sobre el macabeu amb el suport de l’INCAVI i la URV. Volem treballar estretament els vincles institucionals, com Ajuntaments i Cambres de Comerç. El nostre principal objectiu és vendre el vi de Tarragona al consumidor de Tarragona.
Costa trobar vins de la DO Tarragona en la restauració del territori que l’integra? Se’ns troba més que abans, que fa deu anys, però encara hi ha molt treball per fer. Busquem impactes en el mateix territori i segur que es farà una presentació de tots els macabeus, amb actes més dirigits al futbol professional i també al final, com la Fira del Vi. El macabeu ha de ser la icona de la DO Tarragona i generar diferents impactes durant l’any.
Quin calendari hi ha per a la presentació d’aquest impuls del macabeu? S’hi està treballant, però encara no hi ha unes dates marcades. L’any que ve ja es farà el primer esdeveniment específic del macabeu de la DO Tarragona, on cada celler presentarà el seu macabeu. La varietat ja hi és i l’objectiu és potenciar-la amb un impacte comunicatiu, sobretot de Tarragona. Creiem que és on hi ha el potencial de creixement de la nostra DO és Tarragona, amb un nom potent i una marca arrelada. Un altre dels objectius de la DO Tarragona dins el pla estratègic és que vagin entrant més cellers. Darrerament ens trobàvem que cellers feien vins però decidien no entrar a la DO. Aquest mes de juliol ha entrat un de nou, el Celler Tanca els Ulls, de Nulles, i n’hi ha quatre o cinc més a punt d’entrar.
Hi ha molts cellers que poden estar i no estan a la DO Tarragona? Pots començar a fer vi i no entrar a la DO perquè no t’agrada el seu context. Un dels nostres objectius és que entrin més cellers, perquè com més cellers parlin de la DO més faran bullir l’olla.
 
LA DO TARRAGONA, MÉS DE 70 ANYS D’HISTÒRIA A CAVALL DE DUES ZONES
La DO Tarragona com a tal es va crear l’any 1945 i el seu primer reglament es va aprovar pel Ministeri d’Agricultura dos anys després. Aquesta denominació d’origen es va crear inicialment per protegir el vins de licor, els anomenats Tarragona Clàssics. Va ser posteriorment, l’any 1959, quan es van començar a protegir els vins secs i també els semidolços. En els darrers anys s’han incorporat nous cellers i també noves varietats, ja siguin noves com autòctones, algunes recuperades.
La zona de producció de la DO Tarragona presenta dues zones clarament diferenciades. La zona del Camp de Tarragona, amb les comarques de l’Alt Camp, Baix Camp i el Tarragonès, i la zona de la Ribera d’Ebre.
 
Quins requisits cal complir per entrar a la DO Tarragona? Has de tenir les vinyes i el celler en el territori de la DO, però també has de complir uns paràmetres a nivell de sanitat i d’intal·lacions. Un vi que no té DO no té un certificat de qualitat, tant gustativament com analíticament els vins. Tot el que s’exposa ha de ser real, amb una traçabilitat. Si no estàs en una DO no pots posar l’origen en l’etiqueta perquè està protegit: ni municipi, ni província, ni zona. Tampoc no es pot posar ni varietat ni anyada sinó es passa una auditoria de traçabilitat.
Parlava abans de la investigació sobre el macabeu. Com és la relació de la DO Tarragona amb la Universitat Rovira i Virgili? Primer de tot, la URV crea joves promeses del món del vi. Els vins que es fan des dels seus Estudis d’Enologia surten com a DO Tarragona. Tenim suport en el tema de la investigació per part del professorat, treballem en jornades formatives… Se’n pot treure més suc d’aquesta relació i, com ja he dit, un primer pla és que participin el pla d’investigació del macabeu. Farem proves de comportament d’aquesta varietat en diferents zones i en la 1 es farà a la finca de la URV a Constantí.

TENIM LES VINYES PROPERES A UN TERRITORI QUE TÉ SET MILIONS DE PERNOCTACIONS A L’ANY. ÉS UNA OPORTUNITAT DE CREIXEMENT

 
 
Darrerament es parla molt del canvi climàtic. Com pot afectar la DO Tarragona en el futur? El canvi climàtic afecta ara. Tota la vida hem tingut periode de forta sequera i altres de grans pluges, però des de fa uns anys, són extrems. Passem de ploure molt i fort a llargs períodes sense veure l’aigua. A la DO Tarragona estem bastant de sort, perquè tenim un vent, la marinada, que ens aporta humitat quan la calor és molt forta i les plantes no pateixen com en altres zones on no ho arriba. Tenim el serè, un vent gelat que baixa l’hivern del Pirineu, que mata les bactèries. Les hores de sol sempre són bones per la maduració. Les plantes s’han adaptat al canvi climàtic. La vinya és el cultiu que aguanta millor la sequera, més que l’ametller o l’olivera. I també ens hi adaptem els agricultors, que amb la falta de pluja hem llaurat les catifes d’herba de les vinyes.
D’aquí quatre anys com hauria d’estar la DO Tarragona? El plantejament és que arribi al consumidor final tot aquest nou programa estratègic que hem creat. Ara som 33 cellers i l’objectiu seria incrementar-ne entre cinc o set més. I també augmentar el la producció d’ampolles. Ara estem a 1,8 milions i volem arribar a 2 o 2,2 milions. Els últims deu anys hem baixat de 4 milions a aquests 1,8 milions.

ARA SOM 33 CELLERS I L’OBJECTIU SERIA INCREMENTAR-NE ENTRE CINC O SET MÉS. I TAMBÉ AUGMENTAR LA PRODUCCIÓ D’AMPOLLES

 
 
Quina ha estat la causa d’aquest descens tan important? El naixement de la DO Catalunya ha fet que es pugui barrejar raïm de diverses zones i dóna facilitats als grans cellers, sobretot les cooperatives. La DO Catalunya no té prou prestigi, però, per estar en moltes cartes de vins. Hi ha hagut molt traspàs de vin barat a la DO Catalunya i el vi de gamma més alta ha continuat a la DO Tarragona.
La Fira de la DO que feu a Tarragona el juny continuarà, es repensarà? Aquest any hem doblat visitants. A la Rambla Nova veíem uns 2.000 tiquets i a la plaça Corsini hem arribat als 4.500. Amb el Mercat de Tarragona tenim un projecte de sinèrgia i col·laboració entre els menjar de qualitat i els vins de proximitat de la DO Tarragona a través d’un conveni de colaboració anual. A la Rambla, el públic era més de pas i a la plaça Corsini és més de proximitat, amb més espai.
 
JOVE, PERÒ AMB UNA LLARGA TRAJECTÒRIA EN EL MÓN DEL VI
Vicenç Ferré, de 35 anys i natural de Cabra del Camp, és tècnic superior en enologia i viticultura amb experiència a laboratori, vinyes, producció, comerç i màrqueting. Màster MBA en direcció i administració d’empreses a la URV de Tarragona, és copropietari i fundador del Celler Mas Vicenç situat a Cabra del Camp, un celler familiar que en els darrers anys ha fet una aposta decidida per l’enoturisme. Abans d’incorporar-se al celler familiar, Vicenç Ferré havia treballat en diverses empreses del sector a França i a Catalunya.