L’arribada de les xarxes 5G és una renovació conceptual de la connectivitat de l’automòbil. La seva gran velocitat de resposta obre noves possibilitats i pot servir per reduir dràsticament els accidents

Ramon Ortiz

Segons la 5G Automotive Association (5GAA) -que reuneix els principals implicats en el desenvolupament de la tecnologia 5G, des d’empreses automobilístiques a tecnològiques-, a finals d’aquest any 2020 hi haurà uns 220 milions de cotxes connectats. Tenen la possibilitat d’utilitzar una aplicació bàsica de comunicació entre el cotxe i algun element extern C-V2X (Cellular Vehicle-to-Everything), a través de les xarxes del 4G i LTE.
El 4G actual és prou ràpid per compartir actualitzacions d’estat o per a sol·licitar un vehicle de car sharing, un taxi, Uber o Cabify, però no té la capacitat per donar als cotxes els reflexos que poden evitar accidents, com sí que ho farà un vehicle autònom connectat amb xarxes 5G, gràcies a la una velocitat molt superior de resposta.

MÒBILS AMB RODES

Què cal esperar de l’arribada del 5G a l’automòbil? En primer lloc incrementarà de manera important l’ample de banda, reduirà els temps de resposta, creant una autèntica xarxa wifi global, connectant-se amb la resta de vehicles i amb tots els elements de la via, establint les bases de l’internet de les coses (IOT).

Amb connectivitat súper ràpida i súper segura, permetrà als vehicles coordinar trajectòries i anticipar les maniobres dels altres com per exemple frenades sobtades, cotxes que s’acosten, obres a la carretera, etc. Amb el 5G totalment implantat, el risc d’accidents es podria reduir en un 68%, segons afirmen des de la 5G Automotive Association. En definitiva, es pot afirmar que els vehicles seran autèntics “mòbils amb rodes”.

LA INTERCOMUNICACIÓ A GRAN VELOCITAT ENTRE VEHICLES PERMETRÀ REDUIR DRÀSTICAMENT ELS RISCOS D’ACCIDENT

S’han fet ja diverses proves en carreteres obertes que han permès comprovar les possibilitats de la tecnologia 5G. Uns assaigs vàlids per veure com es dur a terme la comunicació entre el vehicle, la infraestructura i la resta de cotxes: és a dir, un autèntic primer pas per aconseguir una conducció cooperativa i autònoma.

Les xarxes 5G faran visible l’invisible, una tecnologia que s’inclourà en la mobilitat intel·ligent i que combina els mons real i virtual. La informació dels sensors dins i fora del vehicle amb dades del núvol permetrà al conductor veure l’invisible, com pot ser el que hi ha més endavant a la carretera, després d’un edifici o una cantonada.

D’altra banda, el 5G està cridat a tenir també un important protagonisme als processos de producció dels vehicles del futur, al permetre una important interacció entre els robots i els humans: farà possible que treballin connectats sense fils i en un marc de màxima seguretat.