DES DE REUS FEM EL MANTENIMENT REMOT A FÀBRIQUES D’ALEMANYA

T-Systems està assessorant i acompanyant en processos de transformació digital a moltes empreses de casa nostra però també de tot el món. Amb el seu director de negoci de l’àrea Auto&MI, Manuel Gutiérrez, hem volgut parlar de com aquestes empreses poden aprofitar el 5G per poder fer més rendible el seu negoci

Per Jordi Salvat Rovira. Fotos Pierre Grubius

Quins canvis i avanços permet la tecnologia 5G en els processos de producció de les empreses? Estem veient que aquestes noves tecnologies, pel que fa a la comunicació i a la rapidesa en l’intercanvi de dades, estan habilitant models tecnològics que fins ara no eren possibles i la indústria s’està transformant per aprofitar aquests nous models. Exemples en aquest sentit seria l’assistència remota a les fàbriques. Fins ara, cada cop que s’havien de fer actuacions en màquines amb un component electrònic gran, els operaris s’havien de desplaçar a les fàbriques, aturar la línia i això té un cost alt.

Ara ja no cal? Ara ja es pot fer de diverses maneres. Una és simulant la línia en un entorn virtual, fent els canvis i provar sense aturar la línia i fer després una aturada molt curta. L’altra és que tot pot estar en temps real connectat amb qui fa el manteniment i, en qualsevol moment i des de qualsevol lloc del món, amb el 5G ho pot fer. Tenim exemples en què T-Systems participem fent des d’aquí a Reus el manteniment remot a fàbriques a Alemanya. En magatzems on la paqueteria es mou de forma automatitzada, les màquines que operen amb aquests paquets les movem des d’aquí.

Quines aplicacions més té el 5G en la indústria? En el sector automobilístic estem fent que empreses com SEAT puguin tenir en temps real on estan les seves peces per muntar el cotxe. Actualment fabriquen molt poques peces i el que fan és d’ensamblador. A seu voltant hi ha els proveidors de les peces i cada cotxe es fabrica de manera individual. És el ‘just in time’ que fa anys que està implantat: quan el client compra el seu cotxe el configura com ell vol i entra en la línia de producció en un moment determinat. Tot això ho tenien planificat fins ara, però tenien petites ineficiències en la línia de producció si tenien retards en l’arribada de peces. Multiplicat per cotxes i per dies significava una pèrdua de milions d’euros. Amb el 5G i noves tecnologies han fet el que es diu la torre control de la cadena de subministraments.

“A L’ESTAT ESPANYOL ANEM TARD AMB EL 5G. EN GRANS CIUTATS ALEMANYES COM FRANKFURT, BONN O BERLIN JA S’HA COMENÇAT A IMPLANTAR”

Què és això? Connecta tots els proveïdors logístics que té aquest fabricant en temps real amb tecnologia 5G o wifi amb tecnologia IOT dels camions i contenidors per saber en temps real on es cada peça de cada cotxe i planificar la línia de manera automatitzada i sense cap intervenció humana en funció de com van arribant aquestes peces a la fàbrica de SEAT. Si per exemple un camió punxa una roda, el sistema pot fer un canvi en la línia perquè aquesta peça arribarà més tard.

Utilitza la intel·ligència artificial? Combina diferents tecnologies que estan en l’avantguarda: l’anàlisi de big data en temps real, la intel·ligència artificial i el machine learning -perquè aquest sistema va aprenent sol-, el 5G i els dispositius IOT. Creiem que aquest projecte que hem fet amb el nostre partner, SEAT, pot ser de referència per a moltes indústries, no només a la de producció de cotxes, com empreses del sector farmacèutic, químic o de manufacturer, on hi hagi un alt nivell d’automatització. Amb aquet sistema, el fabricant aconsegueix fabricar amb menys temps i estalviar costos. I SEAT ha aconseguit captar més clients: el comprador pot tenir el seu cotxe personalitzat com ell vulgui en 21 dies, que és un termini molt curt. Qualsevol altre competidor el té mínim en tres mesos. I ho ha aconseguit amb aquest projecte d’automatització.

Manuel Gutiérrez i el nostre periodista Jordi Salvat en el transcurs de l’entrevista

Veiem que en la indústria ja es treballa en 5G, però quan es desplegarà per a la ciutadania en general? Dependrà de les operadores de telecomunicacions i del govern, que ha de licitar aquest espectre i adjudicar-ho a les diferents operadores, que després l’han d’implementar. A l’Estat Espanyol anem tard i ho sabem perquè T-Systems és Deutche Telekom i l’any passat ja van licitar. En grans ciutats com Frankfurt, Bonn o Berlin ja s’ha començat a implantar. A Europa trigarem 4 o 5 anys a tenir cobertura completa de 5G. La Unió Europea està perquè es promogui, però la nova tecnologia té un cost i una mecànica burocràtica que triga. La indústria ho necessita abans. Pot seguir treballant amb el 3G i el 4G, però és més ineficient. Fins ara he parlat d’indústria, però podem parlar de medicina amb el 5G.

Què es pot fer en aquest camp? Per exemple una intervenció remota a un pacient, amb el millor cirurgià del món des de qualsevol hospital. Si el 5G no està implementat, això no ho podrem tenir. No es perdrà cap vida, però avançaríem molt. El que estan fent alguns fabricants és implantar en 5G en la seva fàbrica, però quan estan fora, per exemple amb els camions quan estan fora, ja no ho tenen. Tot això té a veure amb la transformació digital de la indústria, passant de vendre producte físic a aportar valor amb els serveis, que es basen en el TIC. Tornant a la indústria de l’automoció, el nivell de competició és molt alt. S’ha d’aportar més valor.

I com s’aporta més valor? Doncs oferint serveis, per exemple de mobilitat. En el cas de SEAT, a Barcelona ofereix serveis de renting flexible, vehicles elèctrics connectats… SEAT passarà a vendre serveis associats al cotxe. I dic SEAT, però podria dir empreses de farmàcia. I és TIC, perquè el client s’apropa a aquests serveis a través de les noves tecnologies, des del mòbil i internet. A SEAT han contractat 200 desenvolupadors de software per passar de vendre cotxes a vendre serveis. Tenim exemples en altres sectors, com les agències de viatges que abans tenien moltes sucursals i ha canviat. N’hi ha que triomfen ara que només estar presents on-line i el nucli del que venen és servei basat en TIC. Exemples els veurem en qualsevol indústria o sector que té accés al consumidor final. Negocis que fins ara competien només amb el seu producte, el seu porta-foli, han de competir també a nivell de noves tecnologies.

“A SEAT HAN CONTRACTAT 200 DESENVOLUPADORS DE SOFTWARE PER PASSAR DE VENDRE COTXES A VENDRE SERVEIS”

I com ho han de fer? Això no vol dir tenir el seu departament intern d’informàtica, sinó part del seu negoci serà desenvolupar aquest servei. És un canvi organitzatiu. Ja portem uns quants anys de transformació digital i hi ha molta literatura sobre aquest tema i empreses dedicades a fer aquesta consultoria, aquest canvi organitzatiu, generacional i tecnològic. Nosaltres també ho fem. Són empreses que coneixen molt bé el seu sector però no saben com organitzar-se a nivell d’informàtica i de TIC i les ajudem a organitzar-se. Les consultores tecnològiques com la nostra també hem de repensar el nostre model de negoci.

Com? Si aquests clients que contractaven amb nosaltres aquests serveis informàtics passaran a fabricar i desenvolupar ells aquests sistemes nosaltres, hem de passar a un pla més consultiu i d’aportar valor de negoci. Passarem de vendre tecnologia a aportar valor i coneixement funcional als negocis que assessorem. És una mena de confluència.

“QUE S’APROPIN AQUESTS SERVEIS A TRAVÉS DEL 5G VOL DIR QUE EL CIUTADÀ PODRÀ ESCOLLIR MÉS I TOTHOM TINDRÀ MÉS ACCÉS”

I a la ciutadania, el 5G els afectarà en la seva vida diària? D’aquí uns anys i no masses. Les ciutats també s’estan transformant molt i els serveis associats al ciutadà també. Aquí tenim la Fundació Tarragona Smart Mediterranean City. Però si mirem el que està passant en general, és que molts serveis que obligaven a desplaçar-se i fer tràmits complicats s’estan agilitzat electrònicament. Hi ha ciutats que tenen aplicacions en què tu pots indicar quan pot passar la persona que s’encarrega de la recollida de la brossa al teu contenidor. Els serveis que els governs presten als ciutadans s’apropen més. Parlem de brossa, de llum, d’aigua, però també de medicina, d’assistència… Pots estar connectat amb el teu metge a través del teu mòbil. Que s’apropin aquests serveis vol dir que el ciutadà podrà escollir més i tothom tindrà més accés. Aquestes eines habiliten que hi pugui haver una competència més gran en el mercat i hauria de revertir en una millora econòmica pels ciutadans i a invertir millor els impostos.

 

TRETZE ANYS INSTAL·LATS A REUS

T-Systems és una empresa filial de Deustche Telekom dedicada al desenvolupament i manteniment de software per aplicacions, amb una plantilla d’uns 50.000 treballadors a tot el món. El 2007 T-Systems es va instal·lar a Redessa, a Reus. Cinc anys després va ser la primera empresa que es va instal·lar al recentment inaugurat edifici de Tecnoredessa. Actualment manté els dos espais com a centre de producció a Reus, amb uns 150 treballadors, que treballen en projectes per a clients de tot el món. T-Systems Iberia factura a Espanya i Portugal al voltant de 300 milions d’euros anuals, dels quals entre 8 o 9 milions es generen al centre de producció de Reus.


T-Systems va començar oferint a la seva oficina de Reus llocs de treball per un perfil de programador bàsic i ara ja disposa d’arquitectes, caps de projecte, amb tot l’espectre de perfils professionals d’un centre de desenvolupament de software. Les persones que van començar a T-Systems fa tretze anys han anat creixent professionalment amb un bon pla de carrera, assolint nous reptes personals i professionals. Més d’una dècada després és un centre d’excel·lència