INTERNACIONALITZACIÓ, INFRAESTRUCTURES I FORMACIÓ

La Cambra de Comerç de Tarragona personifica la representació de l’empresariat de la província. Les cambres es dediquen a fer territori, crear riquesa, ajudar les empreses, lluitar per les infraestructures i la formació

Per Roser Pros-Roca

En quin moment ens trobem pel que fa a l’ànim de l’empresariat, ara que sembla que s’acosta una nova recessió? La visió des de la Cambra de Tarragona és molt positiva, no ho podem veure d’una altra manera. Donada la composició del plenari de la Cambra, tenim una visió molt àmplia de tots els sectors empresarials, des de les petroquímiques fins al turisme, passant pel nostre motor que és Port Aventura. Jo confio que l’economia anirà cap endavant, malgrat que és cert que ha tingut una aturada en els darrers temps. Els nostres principals motors són la indústria química, el port, Port Aventura és el nostre referent, l’empresa agroalimentària i naturalment, el turisme i els serveis. Si ara que tenim una gran incertesa política aquestes empreses van com a fletxes, si no hi hagués aquest llast seríem imparables.

Mentre la política va fent el seu curs, la Cambra de Comerç de Tarragona no para. Si, som líders en la internacionalització. Nosaltres vam veure que Àfrica és un continent que creixeria, que hi havia oportunitats i per tant, ens hi vam enfocar. Fem 10 missions cada any, 100 empreses de tota Espanya ens acompanyen i fins ara està essent un éxit. En cada missió visitem 3 països. Cada empresa té el seu objectiu i la nostra feina és establir una agenda d’entrevistes individuals a destí, amb empreses que puguin comprar, vendre o distribuir el producte. Aplanem la feina, fem contactes, establim connexions que seran una acció comercial a mig-llarg termini. És una estratègia d’especialitzacíó i de nínxol perquè a Sierra Leona, Libèria o a Gabon, per exemple, no hi ha gaire gent que hi vagi i per tant, són missions que ben preparades, estan plenes d’oportunitats per a l’intercanvi comercial, perquè en aquests països no tenen producte propi i per tant, necessiten de tot, des d’alimentació fins a maquinària per a la construcció.

La segona pota important de la Cambra és la formació. Celebrem dues fires de l’ocupació cada any. La primera la vam fer el mes de març amb 40 empreses i més de 1800 persones que van venir a lliurar els seus currículums. A la segona fira hi han participat 30 empreses però es van lliurar més de 4000 currículums. D’aquests, només que un 20-30% trobin feina, ja és un gran què. A banda, tenim un gran interès en l’FP Dual perquè és la forma de connectar els instituts d’educació secundària i post obligatòria amb el món empresarial, que uns i altres s’impliquin.

Pel que fa a les infraestructures… Hi ha aspectes molt millorables. Seria molt bo que Tarragona tingués les botigues obertes els diumenges quan arriben els creuers al port. Amb les botigues tancades, els 4000 o 5000 creueristes se’n van a Salou, Cambrils o Barcelona. Però això no depèn de la Cambra.
Per altra banda, fa temps que lluitem per millorar els polígons de Tarragona. Són bruts, no tenen tots els serveis que calen i estan en un estat de degradació lamentable. La situació s’agreuja si es té en compte que dels polígons es recapten 17 milions provinents d’impostos com IBI, brossa i d’altres i en canvi, només se n’inverteixen 2. L’altre gran projecte és el Corredor del Mediterrani. És la infraestructura més urgent pel país. Fins i tot els romans havien vist la importància de la Via Augusta; el corredor que va de Cadis fins a la Jonquera hauria d’estar acabat de fa anys i aquí seguim amb el cul d’ampolla a l’Hospitalet.