Els propers 20 i 21 de setembre en el marc de les activitats de Santa Tecla, el Tricicle porta Hits al Palau de Congressos. Compte! Perquè potser serà el darrer cop que els veiem

Roser Pros-Roca

Al Joan Gràcia, el Carles Sans i el Paco Mir, el Tricicle, de nou la carretera els porta a Tarragona. El darrer cop vàreu representar Bits i aquest cop Hits. Sempre estem molt contents de tornar a Tarragona. La primera vegada que vam venir vam fer Manicomic, l’any 1982, la plaça en la que actuàvem es va fer petita. La segona vegada va ser a Camp de Mart i el vam omplir. Hem vingut tan sovint com ens han convidat a fer-ho i sempre ha sigut molt agradable actuar a Tarragona.
Hits és un acrònim amb tota una sèrie de significats que tenen molt a veure amb vosaltres: Humor Intel·ligent Trepidant i Sorprenent, Humans Immorals Teatralitzant Situacions, Hilarants Individus Tragicòmics i Solacívols… i tot plegat es pot resumir com “el millor del millor del millor” del Tricicle. Sí, Hits és un resum de 40 anys sobre els escenaris. Hem escollit de cadascun dels espectacles els gags que hem detectat que la gent acollia millor i que més han agradat, i els hem enfilat un rere l’altre en un espectacle que dura 100 minuts i que per tant, és un dels més llargs que hem fet.
Dieu que és un espectacle que tria el públic. Com pot ser això? De tots els esketch, el públic en pot triar cinc. Com es fa? Doncs molt senzill. El públic ha d’entrar a la nostra web (www.tricicle.com) i d’entre la llista de 40 gags que hi trobarà, triar-ne 5 perquè els representem a Tarragona, per tant, l’elecció del públic defineix una part de l’espectacle i la seva intervenció és fonamental.
Triar 5 gags del Tricicle d’entre una llista de 40… una elecció força difícil… Doncs te’n faries creus com excepte en alguna comptada ocasió, la gent sol escollir els mateixos 5, amb molt poques variacions: el gag dels bebès, el del sofà del dentista, el dels executius…, està clar que són els que més han agradat i que han aguantat el pas del temps.

“NO PARLAR ÉS LA MANERA COM VAM ESCOLLIR TREBALLAR I GRÀCIES A AIXÒ, HEM GIRAT PER TOT EL MÓN”

Per a representar Hits us heu d’emportar de gira una bona part de la vostra vida professional, perquè amb 40 gags i un escenari buit que s’ha d’anar canviant contínuament, per força heu de portar un munt d’elements i de persones que us ajudin a l’hora de portar a terme la representació. Així és. Per a tot aquest conjunt de professionals tenim dues paraules: necessitat i agraïment. Els necessitem molt perquè són la garantia que l’espectacle sortirà com està previst i per tant són fonamentals. I agraïment, perquè aquest equip està compost de persones amb les que fa molt de temps que treballem i amb els quals tenim un llaç de fidelitat mutu. És la millor manera de treballar i és molt difícil si no es fa així. I no és només l’apartat tècnic sinó també el de l’oficina, que ens busquen entrevistes, actuacions, mil maneres d’arribar a la gent i comunicar-nos amb el públic.
Precisament, parlant de fidelitat, el públic també us ha sigut constant i ara ja heu saltat una altra generació. Tenim totes les edats entre el públic que ens segueix. És el més gran reconeixement al tipus d’humor que fem, que és intemporal i universal perquè no està basat en notícies que avui hi són i demà ja han perdut vigència, ni un humor que només s’entengui a Barcelona, a Catalunya o a Espanya, sinó que hem girat per una vintena de països i a tot arreu hem tingut èxit perquè ens han entès. Això ens ha anat molt bé. El cert és que quan vam començar no hi pensàvem en aquest aspecte del pas del temps, perquè la gent tenim tendència a viure la immediatesa, però va ser un encert i el temps mateix ho ha demostrat.
Amb el temps heu anat incorporant als vostres espectacles més elements tecnològics que marquen la diferència entre ahir i avui. Serveixi com a exemple Bits, sense anar més lluny. Cert. Però els espectacles els plantegem de la mateixa forma avui que fa 40 anys. Ara bé, està clar que avui podem jugar amb les facilitats que ofereix la tecnologia. Per exemple, al fons de l’escenari hi ha una projecció que fa l’efecte que volem i en canvi, fa 35 anys no n’hi havia de projectors d’aquesta potència. Tot ha canviat: la llum, el so… A més, si alguna constant hem tingut al llarg dels anys és que sempre hem innovat i de fet, l’únic que es repeteix a l’escenari som nosaltres, però amb la temàtica que hem tocat, els esketchos que hem creat, sempre hem procurat evolucionar. Per això també ens hem mantingut vigents 40 anys.

“TORNAR ALTRE COP A LA CARRETERA, CREC QUE NO HO FAREM. ACABAREM LA REPRESENTACIÓ DE HITS EL MARÇ DE 2020 AL COLISEUM DE BARCELONA I JA ESTÀ”

Cal entendre que amb cadascuna de les obres heu fet un esforç creatiu enorme i que malgrat tractar-se de mímica, de gestos, amb absència pràcticament total de paraula, el vostre abast d’expressió és infinit. No és ben bé cert, sí que hi ha alguns límits. Hi ha qui ens ha dit perquè no fem un esketch del Congrés dels Diputats. Bé, no el faríem perquè no barregem humor i política però a banda, és molt difícil representar només amb gestos, àmbits en els que la paraula és fonamental. Però bé, no parlar és la manera com vam escollir treballar i gràcies a això, hem girat per tot el món. El llenguatge corporal i els gestos són expressions comuns a tota la humanitat. Per exemple, quan algú té por, està content o està enfadat, s’expressa de la mateixa manera un de Tarragona, un de França o un de Xile. Utilitzar i explotar al màxim el llenguatge dels gestos ens ha anat molt bé perquè tothom ens ha entès.
A banda dels gestos, també hi ha una certa hilaritat universal. Totalment cert. Diuen que el primer gag de la humanitat va ser quan un troglodita va ensopegar amb una pedra i els altres van riure. Els xinesos tenen l’humor groc que consisteix en cops, caigudes, perquè la desgràcia aliena sempre fa gràcia. Aquí ens agrada un humor més sofisticat i aquest simple donar-se un cop al cap o caure de morros, si no s’acompanya d’alguna cosa més queda pobre i per tant, necessitem un humor més polit i més intel·lectual. Però en termes generals, arreu del món la gent riu del mateix.
Va de debò que després de Hits Tricicle es retira dels escenaris? Això pensem perquè fa 40 anys que no parem. Molts teatres, escenaris, hotels, autopistes, aeroports i tenim ganes de baixar el ritme. No és una retirada total perquè seguirem fent coses, però baixem el ritme de fer un espectacle rere l’altre. Amb Hits anem passant per tots aquells llocs dels que ens ve de gust acomiadar-nos. Ara bé, al març de 2020 hi ha un altre projecte i farem una petita temporada a Barcelona. A més, tenim preparat un documental, una exposició itinerant d’aquests 40 anys i després mai se sap, perquè si ens proposen fer alguna actuació especial, doncs caldrà tenir-ho en compte, però tornar altre cop a la carretera, crec que no ho farem. Acabarem la representació de Hits el març de 2020 al Coliseum de Barcelona i ja està.
Abans d’acabar, desvetllem algun petit “secret” explicat sotto voce. El Joan, el Carles i el Paco confessen tenir projectes més enllà del Tricicle. El Carles que dels tres és el més actor, continuarà actuant molt probablement en un espectacle en solitari que també pot ser molt divertit. El Paco continuarà la seva carrera de director i autor de teatre. El Joan es dedicarà a dirigir el seu restaurant-espectacle El Lío, amant com és del món del musical i el cabaret. O sigui que d’una forma o una altra, amb un o un altre format, junts o per separat, seguirem gaudint del Joan, el Carles i el Paco del Tricicle. No cal patir, no els perdrem de vista.