CULTURA

TARRAGONA DE PEL·LÍCULA

Per què s’escull aquesta ciutat com a plató i qui treballa per a potenciar-ho

Per Alícia Fàbregas

Són molts els directors d’espots publicitaris, programes i pel·lícules que busquen alternatives a Barcelona. En els darrers anys, Tarragona s’ha anat configurant com un bon plató alternatiu, per la seva costa, pel seu llegat romà i per les característiques de la ciutat i dels seus equipaments.

La Tarragona Film Office (TFO) va néixer el 2010 per a facilitar aquest recurs i potenciar-lo. És el servei municipal d’atenció als rodatges i sessions fotogràfiques i està gestionat pel Patronat Municipal de Turisme de Tarragona. L’ens municipal busca ara posicionar la TFO com un dels eixos cabdals de l’estratègia de promoció turística que permetrà diversificar i modernitzar l’oferta en una tendència creixent com és el turisme cinematogràfic. Segons l’estudi Quantifying Film and Television Tourism in England, el 36% dels visitants internacionals i l’11,6% dels nacionals enquestats a les localitzacions afirmen que la principal motivació de la seva visita va ser una producció audiovisual, per haver-la vist al cinema o a la televisió.

LA TASCA PRINCIPAL DE LA TFO ÉS SERVIR COM A REFERENT I FACILITAR LA FEINA DEL  PRODUCTOR O LOCALITZADOR, JA QUE AGILITZA ELS TRÀMITS I LES CONSULTES

 

La tasca principal de la TFO és servir com a referent i facilitar la feina del productor o localitzador, ja que agilitza els tràmits i les consultes, entén les necessitats d’una filmació i les transmet a la resta de participants d’una manera molt més ràpida i eficient. Com explica la Txell Roig, la responsable tècnica de la TFO, “[les productores] saben que poden contactar amb una persona que els ajudarà i que s’hi implicarà”.

TROBAR EL MILLOR PLATÓ

Al web de la TFO hi ha un apartat amb una galeria fotogràfica on es mostren els diferents atractius de la ciutat i dels seus voltants. Però la feina de la Txell no és limita a aquesta galeria: “Jo amb qui més tracto és amb els localitzadors. La majoria de vegades el que m’envien és una foto de referència i em diuen, que tens alguna cosa a Tarragona que s’assembli? I fent un exercici d’abstracció i imaginació, hi ha coses que es poden fer passar per allò que estan buscant. També amb segons quin atrezzo una cosa pot canviar molt”.

Però a més d’aquestes consultes directes, “també rebem consultes de la Catalunya Film Comission”, continua la responsable de la TFO. Es refereix al servei públic i gratuït de la Generalitat de Catalunya que promou i facilita els rodatges a tot Catalunya. “El que fan és centralitzar-ho des d’allà i ens ho envia a la resta de municipis”, explica la Txell. Aquesta comissió té associats 200 municipis de tot el territori, entre ells, Tarragona.

 

DURANT EL 2018

Des de principis d’any, fins al més d’octubre, Tarragona ha acollit 100 produccions: programes de televisió, espots publicitaris, videoclips i curtmetratges.

Entre ells, destaquen programes de màxima audiencia, com MasterChef Celebrity, España Directo o Torres en la Cocina. També han passat per la ciutat, canals de televisió d’altres països, brasilers o russos, entre d’altres.

La Txell recorda que en el cas de MasterChef, fins a l’últim moment van estar patint: “El mar es menjava la sorra de la platja d’Altafulla. Ells estaven a Madrid i jo els anava dient: ‘que cada día tenemos menos arena’. I a l’últim moment va haver-hi un canvi del set que volien muntar, perquè no hi cabia”. És la capacitat d’adaptació que han de tenir les produccions.

MÉS ENLLÀ DE LA TFO

Però també hi ha directors que escullen aquesta ciutat per a fer els seus rodatges sense passar per la TFO. És el cas de l’Emanuel Munteanu, que està basant allà part del seu documental La vida con Williams. L’Ana és una jove de 26 anys que va néixer a Tarragona, conviu amb la Síndrome Williams Beuren, i el seu gran somni és ser actriu. El documental mostra com, de vegades, ens oblidem que tenir una alteració genètica que causa un trastorn en el neurodesenvolupament no és impediment per a realitzar-se com a persona, i que, com qualsevol, aquestes persones també poden tenir somnis i metes. “Tenim previst realitzar l’estrena a la tardor de 2019 a Tarragona i Madrid, a part d’estrenes a varies ciutats d’Espanya”, preveu el director, Emanuel Munteanu.

DES DE PRINCIPIS D’ANY, FINS AL MÉS D’OCTUBRE, TARRAGONA HA ACOLLIT 100 PRODUCCIONS: PROGRAMES DE TELEVISIÓ, ESPOTS PUBLICITARIS, VIDEOCLIPS I CURTMETRATGES