BOTIGUERS

EL COMERÇ TRADICIONAL AFRONTA EL SEU GRAN MOMENT:

LA CAMPANYA DE NADAL

La campanya de Nadal són unes poques setmanes en què es concentren una part molt substancial de les vendes de tot l’any i que condiciona sovint la viabilitat de molts petits comerços durant tot l’any. El comerç de proximitat
encara amb moderat optimisme la campanya de Nadal d’enguany

Per Jordi Salvat. Fotos Pierre Grubius

Des de les associacions de comerciants de Tarragona i Reus s’impulsen campanyes i activitats diverses durant aquesta època de compres nadalenques, en coordinació amb les administracions locals, amb l’objectiu de crear les condicions perquè els diferents establiments venguin més i puguin competir amb els centres comercials, les grans franquícies i el comerç electrònic, que en els darrers anys està augmentant de forma més que sensible.

La campanya nadalenca ha canviat molt els darrers anys amb la irrupció de nous patrons de consum, impulsats per les franquícies i les botigues on-line. El Black Friday és potser l’exemple més clar, amb descomptes cada cop més agressius i que marca l’inici d’unes setmanes en què els consumidors concentren gran part les seves compres durant tot l’any. Es tracta d’una tradició importada dels Estats Units, en què les botigues realitzen descomptes que poden arribar fins i tot al 70 o 80 per cent l’endemà del Dia d’acció de gràcies, el penúltim divendres del mes de novembre. Mentre a l’altra banda de l’Atlàntic aquesta tradició té dècades d’existència, al nostre país va arribar fa menys d’una dècada, però s’ha consolidat amb una rapidesa molt gran i ara podem aprofitar aquests descomptes espectaculars no només el Black Friday, sinó diversos dies amb el nom de Black Days, no només a les grans cadenes i als comerç de proximitat sinó també en concessionaris de cotxes per exemple.

EL NADAL MUSICAL OFEREIX FINS UNA QUARANTENA D’ACTIVITATS AMB L’OBJECTIU D’AMBIENTAR ELS CARRERS DE TARRAGONA

 

“El Black Friday no s’entén gaire en el petit comerç i són les grans marques i cadenes que fan grans vendes. Però el petit comerç no podem anar contra el mercat i hem d’aprofitar-lo per vendre”, afirma Salva Minguella, president de la Via T, la principal associació de comerciants de la ciutat de Tarragona, que aplega al voltant de 150 establiments situats al centre de la capital tarragonina. Per la seva banda, la presidenta del Tomb de Reus, Gemma Molner, té clar que el Black Friday ha vingut per quedar-se i en alguns sectors com el de la roba i el calçat encara més: “Si estàs fora, no vens. Si no pots lluitar-hi, uneix-t’hi. En el Tomb de Reus un 90% dels comerços han participat en el Black Friday. El Tomb de Reus aplega uns 200 comerços del centre de la ciutat.

CAMPANYES DE NADAL
A Tarragona, la campanya de Nadal s’ha preparat a través de la Taula de Comerç, formada per la Via T, la Unió d’Empresaris dels Voltants del Mercat Central, l’Associació de Comerciants de la Vall de l’Arrabassada i l’Ajuntament de Tarragona. Hi haurà el Nadal Musical, que ja fa uns anys que es porta a terme i enguany ofereix una quarantena d’activitats amb l’objectiu d’ambientar els carrers de Tarragona durant aquesta època i complementar els llums nadalencs, que es van encendre el darrer divendres de novembre. Pels carrers comercials de la ciutat actuen grups musicals professionals. La iniciativa també té un rerefons solidari, ja que per cada compra que es paga amb una targeta de crèdit o dèbit de Caixabank l’Obra Social La Caixa fa un donatiu de 0,25 euros. Enguany, els elements decoratius dels establiments comercials de la Via T de Tarragona durant aquestes festes de Nadal han estat realitzats pels usuaris i usuàries del Taller Ocupacional de la Fundació Estela per a la Discapacitat. Minguella (Via T) valora molt positivament la feina conjunta que es fa des de la Taula de Comerç, que ja fa un parell d’anys que es va crear.

LA CAMPANYA ‘A REUS X2’ FARÀ UN SORTEIG ENTRE ELS CLIENTS DEL TOMB DE REUS PER GUANYAR EL DOBLE DE LES SEVES COMPRES

Des del Tomb de Reus també s’aprofita el Nadal per atraure més compradors als establiments associats amb una campanya que es va posar en marxa el 23 de novembre i s’allargarà fins el 4 de gener: A Reus X2. Aquest Nadal, tot aquell que compri, gasti, mengi o begui als establiments adherits a la campanya podrà participar en un sorteig per tal de guanyar el doble de les seves compres. La presidenta del Tomb de Reus, Gemma Molner, considera que és una campanya molt atractiva que pot contribuir a augmentar les seves vendes motivant els potencials compradors. Molner afirma que la relació que tenen amb l’Ajuntament de Reus és correcta, però lamenta que sovint és complicat tirar endavant noves iniciatives conjuntes amb l’administració.
El consistori reusenc ha potenciat molt els darrers anys la celebració del Nadal a la ciutat amb l’objectiu de convertir-se en un referent a nivell de país. Enguany l’Ajuntament de Reus impulsa una campanya de 45 dies amb el lema “Reus és Nadal” amb a un intens programa d’activitats, espectacles d’animació al carrer i atraccions a l’aire lliure, tot amb l’objectiu de crear una ambientació nadalenca a la ciutat, amb la implicació del sector comercial per contribuir a la distribució dels visitants pel conjunt de carrers i places.


ENTRE LA TRADICIÓ I L’ADAPTACIÓ INEVITABLE

Dirigents de les associacions de comerciants de Tarragona i Reus analitzen la situació actual de les botigues tradicionals i els reptes de futur en
un sector que veu com les tendències dels consumidors estan evolucionant molt en pocs anys

El comerç de proximitat ha viscut uns anys complicats per la darrera crisi econòmica, que va provocar el tancament de molts establiments a causa sobretot de la retracció del consum. Però a més, durant les dues darreres dècades, han aterrat a Tarragona i Reus grans cadenes comercials i franquícies, a més de l’obertura de centres comercials com el Corte Inglés o La Fira. L’augment de la venda on-line és una tendència en el consum de les famílies i que tot indica que encara anirà més a l’alça els propers anys.

EL TOMB DE REUS COMPTA AMB UNA COMMUNITY MANAGER PER A LES SEVES XARXES SOCIALS I EL CONTINGUT WEB

 

El president de PIMEComerç Tarragona, Florenci Nieto, avisa que el comerç de proximitat encara està notant la crisi econòmica que es va iniciar fa ja una dècada: “Costa molt pujar la persiana cada dia, però el petit comerç ens estem posant les piles. Han canviat tendències i costums i la manera de treballar. Assisteixen a fires i jornades i estan atents a les últimes tendències. Hi ha relleus generacionals en establiments que s’han fet molt bé, amb joves preparats i amb ganes de fer moltes coses.”

La compra on-line és una tendència imparable i Salva Minguella, president de La Via T de Tarragona, considera que també és una oportunitat per al petit comerç, igual que la presència a les xarxes socials: “S’hi ha de ser i no et pots queixar si no hi ets.” El comerciant tarragoní recorda que l’obertura de Les Gavarres o l’arribada del Corte Inglés a la ciutat ha afectat el petit comerç, però que tenen armes per poder lluitar-hi. Gemma Molner, presidenta de El Tomb de Reus, considera que amb la compra on-line no t’hi pots enfrontar directament i cal recórrer a les armes en què el comerç de proximitat és fort: “Podem oferir productes diferenciats i serveis molt diferents i sobretot el tracte personalitzat.”

EL REPTE D’ESTAR AL MÒBIL

El Tomb de Reus està fent una aposta molt important per internet i les xarxes socials. “Hem renovat profundament la web de l’entitat, que havia quedat molt obsoleta. La vam posar en marxa just abans de l’estiu i està adaptada als smartphones i disposa d’un geolocalitzador. Ara estem donant-la a conèixer. Oferim assessorament a cost zero sobre xarxes socials als comerços que formen part de El Tomb de Reus perquè afegeixen contingut. També comptem amb una community manager per dinamitzar el nostre Facebook, Instagram i contingut de la web.” Molner assenyala que hi ha comerços que estan apostant molt per les seves pròpies xarxes socials i portals web.

Des de PIMEComerç, Florenci Nieto, coincideix amb l’impuls que cal donar a les noves tecnologies i recorda que des de la seva associació s’han portat a terme cursos i jornades per formar els comerciants en aquests aspectes: “S’ha d’estar present a les xarxes socials i també als telèfons mòbils dels clients. Encara queda molta feina per fer per aconseguir un comerç de Champions i per això estem impulsant una Taula de coneixement on volem implicar diferents sectors més enllà del comerç.”
Des de La Via T durant la resta de l’any organitzen altres activitats, com les Botigues al carrer, promocions de targetes regal. També programen curses d’aparadorisme i compten amb una dinamitzadora a temps complet. Un dels objectius de cara al 2019 és l’organització d’una Shopping Night, una iniciativa que ja s’havia portat a terme fa uns anys a la ciutat. “Volem fer-la abans de l’estiu, el mes de maig, amb l’objectiu de presentar noves col·leccions i novetats”, explica Minguella. El president de La Via T afirma que les associacions de comerciants estat treballant bé amb l’Ajuntament de Tarragona i que el consistori assumeix el finançament de les llums de Nadal i també reben ajudes de la Diputació.

UN DELS OBJECTIUS DE CARA AL 2019 DE LA VIA T ÉS TORNAR A ORGANITZAR UNA SHOPPING NIGHT A LA CIUTAT DE TARRAGONA

 

Durant tot l’any, El Tomb de Reus impulsa la campanya Temptacions , a través de la qual els clients poden trobar tota mena de novetats, exclusives, ofertes, promocions o descomptes. A través del geolocalitzador de la seva aplicació es poden veure les que el client té més a prop quan passeja pel centre de la ciutat.

 

Una de les jornades que organita PIMEComerç Tarragona per formar comerciants en noves tecnologies

Per poder enfrontar-se amb èxit a les superfícies grans i les franquícies, Minguella creu que el comerciant de proximitat ha de dominar molt bé el sector al que es dedica, estar molt atent a les novetats, organitzar activitats i aprofitar sinèrgies amb altres comerços i canviar molt sovint els aparadors. “El negoci que va bé és principalment perquè qui hi ha al davant sap el que fa”.

PIMEComerç TREBALLA PER POSAR EN CONTACTE JOVES EMPRENEDORS AMB PROPIETARIS QUE ES PLANTEGEN TANCAR UN COMERÇ

 

Fa dos anys que Tarragona i Reus han sumat esforços en una campanya conjunta de territori. Molner en fa una valoració positiva, però hi ha alguns comerços que els costa molt participar-hi i cal un canvi de xip. Nieto (PIMEComerç) destaca que aquesta campanya l’han adaptat a altres territoris de Catalunya com les comarques gironines o les centrals. Tot queda a casa es va celebrar aquest any del 19 de març al 7 d’abril amb la implicació de 310 botigues de les dues ciutats (en la primera en van ser 320) amb l’objectiu de sumar esforços entre les dues ciutats i convertir-se en una alternativa a Barcelona. El pressupost de la campanya conjunta en aquesta segons edició va ser de 10.200 euros i es van repartir fins a 15.000 rasques per premiar els clients amb experiències. Minguella (La Via T) aposta per fer-la més cops a l’any i augmentar el pressupost.

LLOGUERS CARS?

Minguella (La Via T) assenyala que els preus dels locals les posa el mercat i que a Tarragona els locals es van llogant, però reclama una normativa municipal que obligui als propietaris a tenir els locals buits nets, ja que alguns estan en molt males condicions i donen molt mala imatge. El president de la Via T apunta que hi ha altres raons més enllà del preu dels lloguers de locals que expliquen que hi n’hi hagi un gran nombre de buits: “Costa molt d’arrencar un negoci, fer clients, competir amb les franquícies i les grans marques. El lloguer del local no hauria de representar més d’un 15% de la facturació.”

Nieto (PIMEComerç) lamenta el tancament de comerços històrics els darrers anys que sovint es produeix per manca de continuïtat de la nova generació i explica que estan treballant en la solució de posar en contacte joves emprenedors amb propietaris que es plantegen tancar un comerç. PIMEComerç està treballant amb les diferents administracions i la Cambra de la Propietat Urbana per trobar solució al algunes situacions com és la millora de locals on s’hi pot ubicar el comerç, com les instal·lacions elèctriques o la sortida de fum. “Alguns propietaris demanen preus astronòmics pels locals comercials i també demanen dos o tres mesos per avançat, quan encara no ha obert el comerç i no genera negoci i així és molt difícil tirar endavant. Caldria adequar aquestes despeses a l’evolució de l’empresa”, assenyala Nieto.

EL TOMB DE REUS ES FIXA EN LA RESTAURACIÓ

Signatura del conveni entre el Tomb de Reus i Vermuts Miró, entre la presidenta de l’associació de comerciants, Gemma Molner, i el director general de Vermuts Miró, Carles Prats

El Tomb de Reus vol seguir creixent, ja que els 200 membres actuals són només una quarta part del total d’establiments comercials del mig quilòmetre quadrat que forma la seva àrea d’influència. L’hostaleria, els bars i restaurants són un sector en què El Tomb de Reus s’ha marcat l’objectiu de sumar nous associats i, per això, aquest passat mes d’octubre va signar un acord de col·laboració amb Vermuts Miró, a través del qual tots els establiments dedicats a aquest sector centre de la ciutat que ho desitgin podran adherir-se a l’ associació comercial i beneficiar-se, d’aquesta manera, dels avantatges de formar-ne part.

En aquest conveni s’hi estableix que Vermuts Miró es farà càrrec de les quotes dels associats que pertanyin al sector de l’hostaleria i la restauració del nucli tradicional de concentració comercial de la ciutat, fomentant així que s’adhereixin a l’associació més gran de la ciutat en l’àmbit comercial, de serveis i, en aquest cas en concret, de l’oci i la restauració, amb l’únic condicionant de que la marca Vermuts Miró tingui presència en els establiments que es vulguin adherir.