ENTREVISTA

MANUEL CREMADES, PRESIDENT DE NÀUTIC DE TARRAGONA, S.A.

“VOLEM FER UN CANVI D’IMATGE DE L’ENTORN DEL PORT ESPORTIU PER DINS I PER FORA PER A DINAMITZAR LA ZONA”

El Nautic Tarragona SA ja té definit el projecte d’adequació del port esportiu, que ha elaborat l’empresa internacional de serveis professionals de consultoria, enginyeria i arquitectura IDOM, que va guanyar el concurs al qual es van presentar diferents empreses

Per Jordi Salvat amb fotos de Pierre Grubius

Parlem amb Manuel Cremades, president de Nàutic Tarragona SA dels detalls d’aquest projecte i els objectius que es planteja. Cremades és al mateix temps president del Reial Club Nàutic de Tarragona, màxim accionista des de 2016 de Nàutic Tarragona SA. Cremades va ser tresorer d’aquesta entitat esportiva durant vint anys, abans de convertir-se fa gairebé quatre anys en el seu president.

Per què Nàutic Tarragona SA tira endavant aquest projecte d’adequació del port esportiu tan ambiciós? Fa una mica més d’un any que estem treballant des del consell d’administració de Nàutic Tarragona SA, titular del port esportiu, sobre la possibilitat d’allargar l’actual concessió, que s’acaba el 2024. La preocupació de tots els usuaris del port és què passarà en un futur amb el port esportiu. Amb una inversió mínima que està al voltant dels tres milions d’euros, la llei ens permet aconseguir la pròrroga de la meitat de la concessió actual, que és de 30 anys. Allargaríem la concessió, doncs, fins el 2039.

I què s’aconseguirà amb aquesta operació? Aquesta pròrroga es fa perquè qualsevol nou inversor que pugui venir interessat en comprar un local o un nou amarrador pugui tenir la possibilitat d’un període d’amortització molt més llarg. La pròrroga fa que invertir al port esportiu sigui més atractiu i també dona tranquil·litat als amarradors, que ja no patiran perquè d’aquí sis anys vingui un nou concessionari amb unes condicions que no puguin assumir. I amb el Club Nàutic passa el mateix. Fa dos anys va fer l’operació per convertir-se en accionista majoritari de Nàutic Tarragona SA per poder capitanejar l’allargament de la concessió.

LA PRÒRROGA FA QUE INVERTIR AL PORT ESPORTIU SIGUI MÉS ATRACTIU I TAMBÉ DONA TRANQUIL·LITAT ALS AMARRADORS

Parlem del projecte. Serà un rentat de cara molt important a l’actual port esportiu. Aquest projecte està treballat en diferents fases. La primera fase és la més urgent. Tots coincidim que cal actuar en els pantalans. N’hi ha dos que tenen esquerdes, però es canviaran els cinc pantalans en aquesta primera fase de les obres, perquè han quedat antiquats després de 24 anys de la seva construcció. Els nous pantalans seran d’alumini, amb una resina pel damunt que imita la fusta. Tindran llums led i unes torretes amb connexions d’aigua i electricitat per a cada usuari, que es poden regular via WIFI des del mòbil i consultar els consums. Serà d’una gran comoditat per a l’amarrador, impensable quan es va construir el port. L’amarrador tindrà uns avantatges especials a l’hora d’aconseguir la pròrroga de la seva concessió actual, mentre que el que no ho és haurà d’anar a preu de mercat per comprar un amarratge. En aquesta primera fase també arreglem el dic d’abric, amb la renovació de tots els serveis d’aigua i llum i adequació de la il·luminació a la nova llei.

Després vindrà la segona fase. Aquesta és la més bonica, la part de disseny. Reestructurem el passeig, tan de dalt com de baix. Es fa una millora molt important amb l’objectiu de dinamitzar la zona. Volem fer un canvi d’imatge de l’entorn del port esportiu per dins i per fora. Hi va una zona enjardinada a la part de baix i un canvi d’accessos de dalt a baix molt importat, amb una escalinata al final del passeig marítim. Volem que quan la gent que passeja pel passeig marítim arribi allà tingui una invitació a seguir fent-ho per baix, no com ara, que es troba un mur que és una barrera i la gent continua caminant per dalt. Construirem també un ascensor perquè la gent amb problemes de mobilitat o amb cotxets de nen pugui baixar.

I què contempla la tercera fase? Actuarem a la zona de marina seca i construirem una rotonda al costat del Club Nàutic, que millorarà molt el trànsit, i una nova zona d’aparcament.

Com es finançaran les obres? A través dels amarradors que vulguin ampliar la concessió, nous que arribin i també a través de crèdit. Precisament ara estem elaborat l’estudi econòmic i financer i el pla de negoci, que també hem de presentar.

Quan duraran les obres i quan es preveu iniciar-les? Calculem que des que comencem fins que acabem estarem dos anys d’obres. Durant aquest mes de novembre presentem el projecte a l’Autoritat Portuària i hem de calcular entre mig any i un any perquè la documentació ha de ser aprovada a Madrid, ja que l’espai on som és un port de l’Estat. Segur que hi ha esmenes o petites modificacions. La primera fase de les obres podria començar a finals de l’any vinent o inicis de 2020.

“CALCULEM DOS ANYS D’OBRES. LA PRIMERA FASE PODRIA COMENÇAR A FINALS DE L’ANY VINENT O INICIS DE 2020”

Una imatge de com serà el passeig superior del port esportiu, amb l’ascensor que permetrà baixar al passeig de baix.

Creieu que aquest projecte servirà per revitalitzar la zona del port esportiu? El projecte es fa per això, per revitalitzar i dinamitzar aquest espai, donar millors serveis als nostres usuaris -amarradors i localistes- i també per a la gent de la ciutat, perquè vegi que aquí té una zona maca.

Aquest és un dels grans reptes: lligar el port esportiu amb la ciutat. Sí, per això hem donat tanta importància als accessos per invitar la gent a baixar al port i gaudir de l’oferta dels locals.

Quina ocupació hi ha actualment en els locals? Ara estem al 50%. La part de dalt està totalment ocupada, però a baix hi ha molts locals tancats. No vol dir que tots estiguin abandonats. N’hi ha que estan tancats però els propietaris mantenen el pagament de la comunitat. Amb aquest projecte volem millorar l’ocupació dels locals de baix. No volem discoteques com abans. Apostem per restaurants i bars nocturns que tanquin com màxim a les tres de la matinada.

FAREM UN CANVI D’ACCESSOS DE DALT A BAIX MOLT IMPORTANT. VOLEM QUE LA GENT QUE PASSEJA PEL PASSEIG MARÍTIM TINGUI UNA INVITACIÓ A SEGUIR FENT-HO PER BAIX

I aquest projecte coincideix amb el 140è aniversari del Reial Club Nàutic de Tarragona, màxim accionista de Nàutic Tarragona SA. És una fita important per a l’entitat i la ciutat. A l’Estat només Màlaga és més antic. Va ser fundat cinc anys abans. Estem fent diversos actes esportius i socials per celebrar-ho, com una travessia, vela inclusiva, un torneig de pàdel o una travessia amb llaguts. Hem previst trobades de marineria, remers i també fem una exposició documental i gràfica de la història del club a partir d’aquest mes de novembre. El dia 17 d’aquest mes fem un sopar de gala. També estrenem un nou web perquè sigui més interactiva i actualitzada.

Són molts els clubs esportius tarragonins que passen dificultats socials i econòmiques. No és el cas del Reial Club Nàutic de Tarragona. No estem per tirar coets, però tenim uns números equilibrats. En els vint anys que vaig ser tresorer i ara com a president, el meu objectiu és que no tinguem dèficit. És tan fàcil com no gastar més del que ingresses. A la pràctica no ho és tant perquè tothom demana una cosa o una altra. Tenim un avantatge i és que a l’estiu organitzem uns casals d’estiu nàutics que sempre estan plens i financerament ens va molt bé i, a més, donem a conèixer el club i sempre aconseguim alguns socis nous. Ara som 800 socis. La quota mensual és de 45 euros i està molt bé pel que oferim: a més de les activitats aquàtiques, pàdel, gimnàs, classes dirigides, piscina… No cal pagar cap extra. I això fa que hi hagi un ambient social molt bo. Hi ha pocs clubs que puguin oferir tant.

ELS NOUS PANTALANS TINDRAN CONNEXIONS D’AIGUA I ELECTRICITAT LES PODRAN REGULAR ELS AMARRADORS DES DEL MÒBIL

I també aconseguiu molts èxits esportius, sobretot en rem. Sí d’una secció n’estem orgullosos aquesta junta directiva és el rem, pels títols que hem aconseguit. I també a nivell de socis, amb 245 de federats, gairebé una tercera part del total del club. I el més important és que hi ha molts nens i nenes. Tenim a més un entrenador que forma part del cos tècnic de la Federació Espanyola de rem, Alejandro Demiddi. Portem uns darrers anys molt bons. Aquesta darrera temporada hem aconseguit per primer cop ser campions de Catalunya a Banyoles, superant l’equip local, amb un total de 42 medalles, 16 de les quals d’or. Als Campionats d’Espanya, el rem del Nàutic Tarragona va aconseguir situar 22 embarcacions finalistes i 9 d’elles, entre els tres primers.