COMUNICACIÓ

CANAL REUS: VINT ANYS DE TELEVISIÓ DE PROXIMITAT

L’emissora compleix les primeres dues dècades d’existència com una referència en la comunicació local catalana

Per Jordi Salvat amb fotos de Pierre Grubius

El 28 de setembre de 1998 Canal Reus TV iniciava les seves emissions regulars amb una hora de programació pròpia. El projecte engegat un parell d’anys abans per un col·lectiu de tretze socis vinculats al món del periodisme i la comunicació es feia realitat amb Xavier Bas com a director, al capdavant d’una plantilla d’una quinzena de professionals. Dues dècades després, Canal Reus TV continua sent un referent en la comunicació local, però adaptada a un panorama audiovisual que poc té a veure amb el de finals del segle XX i on la web i les xarxes socials tenen un pes molt important, sobretot per arribar a nous públics.

El naixement de Canal Reus és difícil d’entendre sinó es tenen en compte dos projectes sorgits a la capital del Baix Camp amb vocació de tot el Camp de Tarragona: la revista Mestral a finals de la dècada dels setanta i el setmanal Reus Diari una dècada després. “Els impulsors de Canal Reus havíem participat en un o aquests dos projectes de premsa escrita, però aquest cop vam veure que havíem d’anar cap a la televisió, que tenia més futur. Era un grup variat, però ens coneixíem tots”, explica Josep Maria Martí, un dels tretze socis impulsors de Canal Reus TV, entre els quals hi havia noms mediàtics com Carles Francino, Andreu Buenafuente i Xavier Graset i altres menys coneguts, però amb llarga experiència en mitjans.

”TENÍEM MOLT CLAR QUE NO ANÀVEM A GUANYAR DINERS SINÓ A CONSOLIDAR UN MITJÀ ESTABLE A LA CIUTAT”

Martí apunta que el model de mitjà de comunicació que es van plantejar era novedós els anys noranta i tan professionals com polítics s’estranyaven del projecte: una televisió privada amb vocació de servei públic. “Teníem molt clar que no anàvem a guanyar diners sinó a consolidar un mitjà estable a la ciutat i que a Canal Reus no hi hauria ni tarots ni teletienda. Si teníem beneficis els reinvertiríem en millorar la qualitat o els tindríem per moments difícils”, recorda Martí, que destaca la bona acollida que va tenir la iniciativa en el govern de la ciutat, que llavors estava format per un tripartit entre el PSC, CiU i ERC: “Aquest va ser un gran avantatge. Vam notar l’escalf de l’Ajuntament, sobretot en dos temes: ens van cedir la freqüència que per llei els tocava i vam signar un conveni de col·laboració que ha cobert una part important de la despesa, però mai superat el 30%. La publicitat, patrocinis i produccions han estat la base del finançament del canal.”

 

Programa ‘Actius’ (2016)

Les primeres emissions regulars eren una hora de programació que s’anava repetint de manera consecutiva. Els estudis estaven situats a l’edifici de Redessa, a la carretera de Valls. “La informació era la base de la programació i altres temàtiques més variades tenien el seu espai en un magazine. Canal Reus havia d’estar en tot el que passava a Reus i vam potenciar molt les retransmissions, sobretot pel que fa a la cultura popular”, assenyala Martí i recorda grans desplegaments en actes de Festa Major o Setmana Santa. La clau, segons Martí, per haver aconseguit que els espectadors s’hagin fet seu Canal Reus és la proximitat i crear un vincle afectiu amb les associacions i entitats de la ciutat i això encara ho han pogut potenciar amb la web i les xarxes socials.

 

Avui per demà -que es va mantenir en antena des de 2012 a 2018.

Martí reconeix que fa vuit anys Canal ReusTV va patir un moment molt difícil a causa de la crisi econòmica i el descens de la publicitat: “Vam haver de fer un replantejament del model, però vam tenir clar que no podíem afluixar i no travessar línies vermelles, com incloure continguts de tarot i televenta. Ens va anar molt bé els diners que havíem guardat quan les coses anaven millor”. Abans, a mitjan de la dècada passada va haver de fer el pas de l’analògic al digital, participant amb èxit al concurs per obtenir una llicència de TDT a l’espai radioelèctric del Baix Camp i el Priorat, millorant tant la seguretat jurídica com la qualitat tècnica.

Martí també destaca l’escola que ha representat el canal per a molts joves professionals, que després han fet carrera en altres mitjans i considera que el gran repte és que, amb una plantilla molt jove com l’actual continua mantenint aquest vincle amb la societat i al mateix temps fer bon periodisme.

 

Un informatiu, presentat per Jaume Vich, ara a 8TV.
Fotos: Canal Reus TV.

Actualment, Canal Reus TV compta amb una vintena de treballadors i produeix tres hores diàries de programació pròpia (dos informatius al dia més programes setmanals de caire econòmic, cultural, esportiu o d’actualitat reusenca i del Baix Camp) a la qual s’afegeix la programació de la Xarxa de Televisions Locals de Catalunya. La cadena aposta pel sistema de multidifusió, que permet que cadascun dels programes es pugui veure, al llarg de la setmana, en qualsevol de les franges horàries.

CANAL REUS HA ESTAT UNA  ESCOLA PER A MOLTS JOVES PROFESSIONALS, QUE DESPRÉS HAN FET CARRERA EN ALTRES MITJANS

Però el seu actual director, Sergi Vallhonrat, és conscient que la TDT, a través del canal 56, només és una manera de consumir els continguts que ofereix Canal Reus TV. “En l’emissió per antena tenim una massa important d’usuaris, uns 60.000 espectadors diaris, però cada cop n’hi ha més que ens consumeixen per altres plataformes i per això hem fet una aposta important per la web i les xarxes socials per arribar a aquests nous públics més joves”, explica Vallhonrat, que assenyala que aquesta aposta estratègica iniciada fa un any i mig està donant molts bons resultats.

De cara al futur Vallhonrat es marca mantenir els principis fundacionals de Canal Reus TV, de ser un mitjà privat però de servei públic i apostar per la programació de proximitat. “El que canviarà seran els formats amb què arribarem als usuaris. D’aquí a vint anys ho farem de forma molt diferent a les actuals”, conclou Vallhonrat.

 

ESTRENANT NOVES INSTAL·LACIONS A TECNOREDESSA

El vintè aniversari de Canal Reus TV ha coincidit amb l’estrena de les noves instal·lacions de Tecnoredessa, deixant enrere vint anys als estudis de Redessa. La inauguració oficial es va fer el 21 de setembre, després d’un any i escaig que el consell d’administració de l’emissora va decidir tirar endavant el canvi de seu i estudiar diverses opcions. “És un pas fonamental des del punt de vista tecnològic, perquè les instal·lacions de Redessa havien quedat obsoletes i calia una gran inversió per posar-les al dia per continuar allí. A més, és una aposta dels socis del projecte que referma el seu compromís amb la ciutadania i també els treballadors de la casa”, afirma el director de Canal Reus TV, Sergi Vallhonrat.

El màxim responsable tècnic del canal destaca la funcionalitat de les noves instal·lacions. Augmenten de 500 a 600 metres quadrats, però, a més, passen d’estar repartits en tres espais a un espai únic per tots els departaments, excepte el tècnic. Vallhonrat destaca que es tracta d’un espai que quan es va construir fa una dècada originalment estava preparat per acollir les dues televisions -Canal Reus TV i la televisió pública de l’Ajuntament de Reus, que mai es va arribar a posar en marxa- i espais per a productores, un hub audiovisual que mai va ser una realitat. “Hi havia molta tecnologia instal·lada i no hem hagut de començar de zero. Ha estat un gran avantatge”, explica.

La celebració dels vint anys de Canal Reus ha tingut dues potes més. Una ha estat la Festa Ciutadana del 29 de setembre, que va ser un èxit de participació i l’altra la digitalització de l’arxiu, que ha permès poder emetre des de 17 de setembre fins el 21 de desembre unes càpsules informatives diàries repassant aquestes dues dècades -seran setanta- i també de programació, que combinen imatges actuals i d’arxius amb cinc eixos temàtics: 20 anys de Festa Major, Avellana Connection – els professionals que han passat per la casa-, 20 anys mirant-te -els espectadors-, Ho hem viscut junts -els anunciants- i La Màquina del Temps -programació antiga-. “Són 100.000 hores d’emissió, el fons audiovisual més important de la comarca i possiblement del Camp de Tarragona”, afirma Vallhonrat.