PORT DE TARRAGONA

“El projecte de creuers és un repte de tots”

Josep Andreu, president del Port de Tarragona

Text Alícia Fàbregas | Fotos Pierre Grubius

El Port de Tarragona és i sempre ha estat un dels principals motors econòmics de la ciutat. Ja a l’època dels grecs, aquesta situació geogràfica privilegiada va erigir la zona com un lloc de comerç. Més endavant, els romans van veure clar el seu potencial. Els segles han avançat i el Port continua amb la voluntat de donar-li poder a la ciutat i ajudar-la a créixer i a consolidar-se en un món cada cop més globalitzat i canviant.

Josep Andreu, llicenciat en Enginyeria Industrial i especialitzat en Organització d’Empreses, president del Port de Tarragona des del 2011 i recentment nomenat president del Chemmed, ens explica més a fons quines són les claus de la situació actual i del futur proper.

Quines sinergies crea el Port amb el territori? És la infraestructura logística més gran que tenim. Des d’aquest punt de vista, la connexió amb el món empresarial, que per desenvolupar la seva activitat necessita la logística, és clau. Les empreses tenen la voluntat de créixer, obrir nous camins, exportar… Aquí és on el Port pot jugar un paper important, perquè vol estar al costat de les empreses.

I el nexe d’unió amb la ciutat? Des de fa uns anys el Port li està donant un gran pes a la relació Port-ciutat. El Port ja no només mira al mar sinó que intenta tenir una mirada de 360º. En particular, ens sentim molt compromesos en el desenvolupament de la ciutat. Des d’aquesta línia, a part del dinamisme econòmic, hem fet una aposta clara per potenciar les activitats culturals en els nostres espais del Port-ciutat, sigui el moll de costa, el teatret del Serrallo, el Km 0… Amb diferents equipaments el que fem és posar la cultura, l’esport i l’activitat social i cívica a disposició de la ciutat.

Un altre exemple d’aquesta relació podria ser la nova passarel·la? Vam decidir apostar per una obra significativa, com és la passarel·la i la remodelació del Passeig Marítim. Ha estat ideada, projectada i finançada pel Port. I torna a ser aquesta idea de la visió de 360º. És un projecte conjunt d’una millora molt important. Hem estat dos anys treballant-la i ara ja la tenim aquí, a l’espera de que en els propers mesos ja serà una realitat. Posem a disposició de la ciutat una infraestructura perquè els tarragonins i tarragonines, els visitants, els turistes, puguin gaudir no només del centre de la ciutat sinó també d’aquest espai tan magnífic que tenim com és la platja i la mar a tocar. Crec que contribuirà a obrir més Tarragona al mar. És un punt d’inflexió fins i tot des del punt vista emocional per la ciutat: fins ara arribaves al balcó i allà tenies el fre, tenies la nostra mar al davant, a tocar, però per accedir-hi havies de fer un llarg camí.

«La passarel·la crec que contribuirà a obrir més Tarragona al mar»

I ara que arriben els Jocs del Mediterrani, com hi participarà el Port? Si la ciutat farà uns jocs, el Port no pot donar l’esquena. El Port vol ajudar a la ciutat perquè aquests Jocs del Mediterrani siguin el millor possible. Una forma és en la línia de potenciar la cultura. Hem decidit una línia de patrocini d’actes culturals específics pels Jocs del Mediterrani.

Dins dels nous sectors que el Port està explorant, el que més destaca és el dels creuers. Per què es va decidir apostar-hi? Va ser una aposta de l’any 2012. Entrava dins de les línies de diversificació de la nostra activitat empresarial. Com una gran empresa, tenim la responsabilitat de gestionar-la el millor possible. Estem parlant d’un any que encara estàvem en crisi, amb el perill de certs tràfics tradicionals que estaven en un punt interrogant, i vam apostar per diversificar. Per fer créixer tràfics com el de cotxes o la pasta de paper, i per buscar tràfics nous: una nova activitat van ser els creuers. Fins aquell moment, Tarragona havia tingut alguna activitat de creuer però havia sigut molt puntual. Vam donar un pas endavant, vam assumir el lideratge, vam crear la Taula de Creuers i augmentar els participants. Vam posar fil a l’agulla, vam crear un nou equip de professionals i vam començar a treballar.

Quina valoració fa fins ara? En 5 anys hem sigut capaços de posicionar el projecte i aquest any la previsió són 55 vaixells i 80.000 passatgers. Per nosaltres són números excel·lents, ja que venim de pràcticament res. Amb una projecció important de seguir creixent. Sempre diem que és un repte de tots, no només del Port, que el que fa és portar els vaixells. Aquí juguen no només les institucions públiques, també la part privada, el comerç, el transport, i el territori, els ciutadans. Jo faig una crida a que els creueristes quan marxin s’han d’emportar el millor record de nosaltres i, per tant, entre tots -cadascú en el seu rol- hem de ser capaços de que aquesta gent s’emporti la millor experiència possible, perquè això és el que ens farà créixer.

A part d’aquesta, quines són les altres perspectives de futur? Estem en un mercat molt obert, molt competitiu, i que avui ens vagi bé no ens dóna garanties de que en uns anys ens segueixi funcionant bé. Per exemple, som líders en el tràfic agroalimentari. Això vol dir que ja està tot fet? Seria un error. Hem de seguir treballant per millorar i, si podem, incrementar aquest tràfic agroalimentari. El Port ha de continuar millorant les seves instal·lacions, tots els procediments de logística, ser innovadors, introduir tecnologia.

«Som un dels ports amb un índex d’ocupació més alt a Espanya»

Quines són les característiques que creu que el diferencien dels altres Ports d’Espanya? Una de les característiques que crec que se’ns valora més és que som un port molt flexible. Abans hi havia operadors molt centrats en determinats tràfics, ara aquest món global obliga a diversificar. Les nostres instal·lacions, les nostres infraestructures i sobretot la nostra capacitat de resposta és ben valorada en general. La prova és que som un dels ports amb un índex d’ocupació més alt a Espanya. Estem al voltant d’una mitjana d’un 80%. Això vol dir que estem optimitzant tots els espais del Port al màxim, sobretot amb aquest concepte de flexibilitat. Això per un costat, però també crec que som un port que fem grans esforços, i aquests esforços es tradueixen en inversions molt potents, per tenir les infraestructures el més actualitzades possible. Tenir uns accessos molt fluids, una connexió ferroviària…Ens falta la connexió d’ample europeu, però el dia que arribi, el Port ja està preparat, perquè ja estem fent els deures. Estem treballant amb molts grans projectes, que vistos des de fora, des d’un possible operador logístic, jo crec que fan de Tarragona un lloc de màxim interès i d’opcions i possibilitats de poder invertir.