Motor

El motor rutlla

Després d’un exercici 2017 molt favorable, l’actual any 2018 està confirmant la recuperació total del mercat del motor. Les xifres de vendes dels primers mesos del 2018 a la demarcació de Tarragona així ho confirmen i demostren que, actualment, és un moment més que propici per renovar el parc automobilístic

Text Ramon Ortiz | Fotos Pierre Grubius

Tot i que encara falta un bon tros per escalar fins a les xifres màximes de matriculacions registrades en el mercat automobilístic estatal abans que arribés la nefasta frenada provocada per la crisi econòmica, les vendes de cotxes van raonablement bé durant els últims temps i s’ha produït una important recuperació.

No hi ha més que fer una ullada a les dades anuals acumulades per adonar-se que portem ni més ni menys que cinc exercicis consecutius de remuntada, tot i que és cert que sol ser fàcil millorar quan una activitat pateix una caiguda tan profunda com la que havia registrat el sector de l’automoció.

Als dos primers mesos de l’any 2018, les matriculacions de vehicles a Tarragona van créixer un 14,18%

L’any 2017 es van vendre a l’estat espanyol un total de 1.235.000 turismes, una dada que va representar un significatiu increment del 7,7%  l’exercici anterior. El creixement econòmic i la recuperació de la feina han sigut factors favorables al consum i, per tant, a la venda de cotxes.

Bones perspectives

Quan s’analitza la llista formada pels models que van acumular majors índexs de matriculació, resulta curiós comprovar que van ser dos dels components de la gamma de la marca catalana Seat. El compacte León va acabar com a líder del mercat nacional, seguit per l’utilitari, l’Ibiza. I malgrat això, el triomf per marques se’l va emportar Renault, que va fer valer la seva àmplia gamma comercial per acabar en primera posició, col·locant el Mégane al tercer esglaó del podi i el Clio en el cinquè lloc del rànquing de comercialització.

Ara, per tal que es mantingui aquesta tendència positiva seria fonamental que es prenguessin algunes mesures molt necessàries, destinades a renovar l’envellit el parc automobilístic espanyol, sobretot si prenem consciència que compta amb una edat mitjana aproximada de dotze anys. Per aspectes tan vitals com la reducció de les emissions contaminants i la millora dels nivells de seguretat activa i passiva, resulta imprescindible rebaixar l’antiguitat dels cotxes que ens envolten.

Les matriculacions del sector de motocicletes ha experimentat un fort ascens durant el que portem d’any

L’any 2018 ha començat amb bones perspectives, amb un creixement per sobre del 10% a tots els canals de vendes. A la província de Tarragona i segons ANFAC (Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions), les dades disponibles de gener i febrer de 2018 permeten comprovar com s’ha produït un augment d’un 14,18%, amb un total de 2.722 matriculacions de turismes i vehicles 4×4. La majoria, un 69,4%, corresponen a eficients vehicles que no superen els 120 g/km de CO2.

Al segment dels models híbrids, als dos primers mesos del 2018 s’han venut 199 vehicles a la demarcació tarragonina, un 19,88% més que al mateix període de 2017. En el cas dels automòbils elèctrics, 14 unitats han sigut matriculades a la província, davant les 8 de l’any anterior.

El sector de la motocicleta gaudeix també de bona salut comercial, gràcies a les facilitats existents per la seva adquisició. Amb un total de 5.610 unitats, les matriculacions de motocicletes a Catalunya han crescut un 42% als dos primers mesos del 2018, respecte al mateix període de 2017, segons dades d’ANESDOR (Associació Nacional d’Empreses del Sector Dues Rodes).

La millora de les expectatives econòmiques permet pensar que al 2018 augmentaran les matriculacions de vehicles de dues rodes, tant de baixa com alta cilindrada. A Tarragona, arriben bones notícies per als amants de les dues rodes: creix l’oferta existent amb l’arribada, de la mà del grup Pons, de les carismàtiques marques Benelli i Norton.

Raons per renovar

La positiva tendència del mercat no ens ha de fer oblidar que el parc de vehicles estatal envelleix de forma preocupant. L’esmentada elevada edat mitjana dels turismes -de 12 anys als turismes, de 12,5 anys als vehicles comercials i de 14 anys als industrials, no és una bona dada.

La seguretat i la eficiència són arguments més que suficients per renovar el parc de vehicles antics

Un parc tan envellit té conseqüències negatives, tant des del punt de vista de seguretat vial, com mediambiental. Els vehicles antics emeten més emissions contaminants i, sobretot, no tenen els sistemes de seguretat (ABS, correctors de trajectòria i antiderrapatge, avisos de pèrdua de pressió de pneumàtics, llums diürnes, etc) que porten els vehicles de darrera generació.

Un altre dels factors clau que convida a renovar el nostre vehicle és el cost d’adquisició dels cotxes, que està baixant, perquè en termes reals és possible gaudir de més equipament pel mateix o menys preu, fins i tot, si es descompta la inflació. Els concessionaris fan grans esforços promocionals i ofereixen flexibles fórmules d’adquisició que faciliten les operacions als nous compradors. Encara és aviat per ser exactes, però és possible que al 2018 es puguin matricular a l’estat 1,3 milions de vehicles.