COMERÇ DE PROXIMITAT

Un comerç de proximitat que marida tradició i innovació

Els hereus de les carnisseries Bonet i Fills i la Fàbrica Bondrià analitzen el comerç minorista, familiar i de proximitat

Text: Cristina Valls | Fotos: Pierre Grubius

Arend e Ingo Bäder Von riegen i Uwe Von Riegen han viscut l’experiència del món empresarial a través dels seus pares, els quals han dedicat gran part de la seva vida al sector de l’alimentació especialitzada en embotits. “Quan em fan triar entre tradició o vocació, em quedo amb tots dos conceptes. El nostre pare, en David Bonet, va convertir la tradició familiar del sector ramader i carni en tot un negoci. Vam començar a dedicar-nos a la ramaderia de l’autoabastiment per la carnisseria familiar amb granges de porcs i pollastres. Posteriorment, es van elaborar de forma tradicional els diferents embotits i es va crear la fàbrica Bondrià d’Alforja. Poc després, es van obrir els diversos centres de venda de carn i xarcuteria en els establiments Preko (actualment, DIA)”, resumeix Ingo Bäder. Poc després, se’n van desvincular per ser lleials a la filosofia familiar. “El nostre pare ens va ensenyar a adaptar-nos, a generar nous models de negoci, tot mantenint-nos fidels als nostres orígens”, destaca Bäder.

«Quan em fan triar entre tradició i innovació, em quedo amb tots dos conceptes»

I és que com bé distingeix, “la vocació en una empresa familiar s’ha de treballar molt a nivell personal per revertir els condicionants que impliquen els vincles familiars i les possibilitats que t’ofereix l’empresa. Vocació i tradició han de coexistir per tal d’assolir certa qualitat”. Per això, han volgut heretar la tradició adaptada a les innovacions a través de la recerca d’un comerç sostenible i amb un contacte proper amb la gent del barri. “A banda de potenciar els productes de la terra i els més artesanals, volem conèixer en tot moment quines són les necessitats i els interessos de la gent que ens envolta”, aclareix el comerciant. La potenciació del cara a cara, del contacte directe, segons expressa, no s’ha de deixar de treballar mai.

El futur dels negocis familiars

Pel que fa al futur dels negocis familiars, Ingo Bäder és molt clar: “M’agradaria parlar més del comerç tradicional, o de proximitat, amb el qual ens sentim integrats. Des del meu coneixement com a psicòleg, la funcionalitat primordial del suprasistema polític és la de gestor; i la de l’econòmic, l’intercanvi social. Podem entendre que aquesta funcionalitat ha quedat suprimida i substituïda per passar a ser uns suprasistemes de control i de poder”. Amb la qual cosa, el comerciant diu que “l’esforç que hem de fer cada dia els negocis de proximitat és majúscul”. En l’actualitat, el negoci familiar compta amb cinc establiments repartits a la ciutat de Reus amb prop de 17 treballadors al servei dels clients. Cinc fronts que suposen dedicació i una atenció constant. “Estem canviant el model de negoci a través de l’especialització, ja sigui en l’elaboració pròpia d’embotits com també oferint la millor qualitat en els productes carnis”, detalla l’empresari. Juntament amb tot això, ofereixen també altres productes com pa, vins i aliments elaborats. “L’objectiu és que hi hagi una disponibilitat immediata en la recerca de tot tipus d’àpats”, subratlla. Continuar tirant endavant el negoci significa, per al comerciant, “una despesa de molts recursos personals per voler superar el repte que suposa mantenir amb vida el propi negoci”. De fet, explica que és gràcies als clients i a les empreses que aposten pel comerç de barri o local, que “la societat manté la seva capacitat d’exercir veritables canvis socioeconòmics en els sistemes dels quals formen part”.

El negoci familiar compta amb cinc establiments repartits a la ciutat de Reus amb prop de 17 treballadors al servei dels clients

Com a solució, Bäder argumenta que “hauríem de convidar al pensament crític i reflexiu. Una trobada amb el nostre interior i que ens permeti prendre consciència de la transcendència de cada gest sobre el nostre futur. Des del comerç local, necessitem explicar el valor real que suposem, que aportem a la societat com a part d’una xarxa genuïna on l’intercanvi es produeix de forma horitzontal i lliure”. Sens dubte, el futur del comerç implica consolidar el seu model de negoci i seguir desenvolupant estratègies fixades en els interessos de la gent. La manera de fer-ho no és cap altra que aprofitant els avantatges assolits en tots aquests anys de trajectòria sense perdre l’arrel artesanal. “La nostra finalitat no és simplement econòmica o productiva, sinó professional i social, la nostra maduració i evolució a través de la competència entre iguals és natural i reverteix equilibradament en la societat”, determina.

Professionalitat, proximitat i immediatesa

Ingo Bäder fa una crida a la societat per reviscolar els espais de “trobada social”, com són “els carrers i les seves botigues”. Sempre que s’afavoreixi el suport i la col·laboració, clar. “Això permetria a la gent prendre perspectiva i donar certa transcendència a l’acte de comprar com a una construcció del futur”, descriu l’empresari. Per fer tot això, aconsella a la societat que prengui consciència de tot el que han d’assolir els petits comerços “per fer front a les demandes del consumidor, com són la professionalitat, la proximitat, la familiaritat i la immediatesa”. Treballar entre comerciants la col·laboració és un dels factors que reitera Bäder. Per això parla d’unificar recursos, coneixements, habilitats i estratègies “per fer front a aquestes demandes de manera conjunta i cooperativa”. Com a exemple, diu, “nosaltres, a la nostra carnisseria del barri Niloga, venem pa, que perfectament podria ser un congelat de qualitat, però la nostra aposta està en el comerç local i per això treballem amb un forn artesanal de la ciutat. D’aquesta manera contribuïm a mantenir viu el teixit social en el qual estem immersos, evitant autodestruir-nos entre nosaltres i participem en programes d’innovació sobre teixit comercial de Reus”.

Des del negoci familiar és obligatòria la formació continuada. La troben necessària per poder completar adequadament una demanda i aportar al client tota la informació pertinent i així poder guiar amb professionalitat una determinada compra. “Hem passat a ser una empresa de serveis, especialitzada en algun sector determinat i per això haurem de tenir cura de la prevenda, la venda i la postvenda per satisfer al client. Tenir les estratègies adequades per donar a conèixer els valors de professionalitat, proximitat i immediatesa. Crear els ambients adequats perquè els clients es trobin en un entorn càlid i de tracte familiar, tant a nivell de botiga com en el de barri”, matisa el venedor. Aborda també el paper polític dels comerços de proximitat, on explica que el comerç minorista ha de reivindicar el seu lloc a la societat i el seu valor social davant la classe política per tal d’exigir els mateixos drets i ajuts que les grans corporacions.

Ingo Bäder fa una crida a la societat per reviscolar els espais de “trobada social”, com són “els carrers i les seves botigues”

Pel que fa a les noves tecnologies aplicades al comerç local, Bäder destaca que són necessàries en l’optimització de recursos i utilitat social, “però desgraciadament la meta actual és crear una cultura digital o el “paradigma digital” global envers a un nou “paradigma de la consciència” amb la funcionalitat d’exercir el control i poder sobre els individus per tal de crear tendències, hàbits, necessitats i manipular creences o idees”, declara l’empresari. I és que sigui a través del telèfon o una consulta a la xarxa, es genera un rastre informatiu que “per centralitzar el poder econòmic, mentre el comerç tradicional manté el repartiment de la riquesa”. “Està en nosaltres tenir la força per des-identificar-nos d’aquesta inèrcia, trencant amb l’alienació que produeixen per acabar creant un sistema econòmic sostenible, respectuós socialment, ecològic i humà, a través de la responsabilitat compartida”, conclou.