MOBILITAT ELÈCTRICA

Les opcions augmenten

Ja no tenim excuses: les possibilitats de mobilitat elèctrica van creixent, ja sigui en cotxe, moto o bicicleta

Ramon Ortiz

Tot i que les prediccions de mobilitat elèctrica fetes a principis del segle XXI no s’han complert, l’oferta de vehicles d’emissions zero creix i millora dia a dia. Molts fabricants han fet un gran esforç per oferir alternatives eficients i sostenibles. L’autonomia dels vehicles elèctrics creix i, poc a poc, es troba una infraestructura de punts de recàrrega més estesa. A més d’eliminar les emissions contaminants, els cotxes elèctrics disposen d’altres avantatges com la seva capacitat d’acceleració, les inferiors despeses de manteniment respecte un vehicle convencional o els incentius que les grans ciutats ofereixen per circular i estacionar.

Marques com Tesla, Nissan, Renault o BMW lideren el segment. Per exemple, del BMW i3 s’han venut 571 unitats al 2017, una quota de mercat del 17%. Per la seva banda, Renault ha obtingut uns excel·lents resultats amb el Zoe, del qual s’han venut al 2017 un total de 1.354 unitats.

L’autonomia dels vehicles elèctrics creix i, poc a poc, es troba una infraestructura de punts de recàrrega més estesa

L’actual oferta no deixa de créixer amb models com el Hyundai Ioniq elèctric (autonomia de 280 km, potència de 120 cavalls i velocitat de 165 km/h) o el VW e-Golf (300 km d’autonomia i velocitat de fins a 150 km/h). Al segment dels comercials trobem novetats com l’Iveco Daily Elèctric (autonomia de fins a 280 km), o el Peugeot Partner Tepee Electric. Audi, per la seva banda, oferirà en breu el model Audi e-tron.

Nissan acaba de començar la producció a la planta de Zona Franca de Barcelona de la furgoneta elèctrica e-NV200. Equipa una bateria de superior capacitat per obtenir una autonomia de fins a 280 km. D’altra banda, el Leaf és el model elèctric més venut al món i ara està disponible en una nova generació que arriba als 378 km d’autonomia homologada, al marge de diverses millores en disseny, connectivitat i seguretat.

Amb dues rodes

Les motos elèctriques encara tenen poca acceptació en el mercat, però existeixen propostes molt atractives com, per exemple, el maxiscooter elèctric BMW C Evolution, del qual s’han venut ja 155 unitats al mercat estatal l’any 2017. Aquesta moto homologa 160 km en la seva versió amb més autonomia, sense renunciar a un gran dinamisme, ja que accelera de 0 a 100 km/h en 6,8 segons, gràcies al seus 48 cavalls elèctrics.

Un altre alternativa és la Silence S01 que porta una bateria de ions de liti amb autonomia fins a 180 km, en la versió de 5 kW/h. És un nou concepte en l’àmbit de la mobilitat elèctrica i en el sector de la moto scooter per a ús particular i disposa d’un sistema de bateria extraïble per portar-la fàcilment a casa i procedir a la seva recàrrega.

Les motos elèctriques encara tenen poca acceptació en el mercat, però existeixen propostes molt atractives

També es possible desplaçar-se en bicicletes elèctriques com, per exemple, la BMW Active Hybrid, que ofereix assistència elèctrica al pedaleig per completar fins a 100 km i assolir velocitats de fins a 25 km/h. Per la seva banda, Peugeot disposa de la bicicleta plegable eF01, que permet recórrer fins a 30 km a velocitats de fins a 20 km/h.