Reus com a model

MODELS. els actors d’una realitat adaptativa

El modelatge local sovint no es pot comparar amb el que trobem a l’estranger. Magda Simó descriu com es viu l’experiència a la seva agència i escola MSM Models a Reus

Text Cristina Valls, fotografies Pierre Grubius

DSC_2378_1Quan la formadora en models Magda Simó parla sobre el desenvolupament del món del modelatge esmenta que els professionals del sector viuen en una realitat adaptativa i en constant moviment. “En el nostre cas, des de l’agència i escola MSM Models de Reus no estem a la gran capital de la moda. Tot es viu d’una altra forma. Sí que és cert que un model esdevé un mirall per a tot ciutadà, però segueix evolucionant, com tots els sectors. La moda no s’atura, cada sis mesos tenim novetats, i els cànons cada cop són diferents”, puntualitza a tall d’introducció Simó. Per gestionar una ràpida transformació de tendències un s’ha d’adaptar com més ràpid millor. “En l’àmbit local, però, parlem d’una evolució tranquil·la i els nostres clients són reals, és a dir, poques vegades venen dissenyadors que busquin persones molt primes. El cànon de bellesa actual, a més, és una talla normal, de bellesa mediterrània”, resumeix la exmodel. A MSM Models, també organitzen esdeveniments relacionats amb la promoció de moda a catàlegs i desfilades.

Començar a treballar com a model i fer-se un nom és complex, tant aquí com a l’estranger. Voler dedicar-s’hi professionalment en el sector i viure d’aquest, ho és encara més. “Voler dedicar-s’hi implica marxar a Barcelona o a Madrid. Aquí no hi ha una altra sortida. Evidentment, hi ha gent que arriba a viure d’això, però no hi ha en grans quantitats. Nosaltres en un any podem arribar formar, de joves fins a adults, un volum de 70 o 80 persones i hi ha de tot tipus”, matisa. La majoria de candidats, el que fa és compaginar el modelatge amb una altra feina. “Cada any, això sí, ens esforcem a introduir 3 o 4 persones noves en el món professional”, ressalta Simó, en el cas dels adults majors de 16 anys.

En el món de la moda, tot tipus de perfil i edat interessen i la clau és disposar d’un ampli ventall per poder triar

A l’agència de Simó, el concepte ‘caducitat’ d’un perfil de model no hi té cabuda. “En el món de la moda, tot tipus de perfil i edat interessen i la clau és disposar d’un ampli ventall per poder triar. La importància no són els anys, sinó els que aparentes. L’important és encaixar en el perfil i en la talla de roba”, aporta Simó. I El concepte de bellesa ha patit nombroses transformacions al llarg dels anys. En l’actualitat, el terme ‘guapa’ ha quedat relegat a publicitat de primer pla, sigui la dels cosmètics i els perfums. “Una de les tòniques que ens remarquen la gran majoria de clients quan busquen perfils per publicitat és un estàndard. Evidentment, volen persones agraciades, però alhora naturals, algú que sigui proper al públic”, afegeix Magda Simó.

‘Els models han de saber interpretar’

IMG_0645Un dels factors que ha d’interioritzar un aprenent de model en la seva etapa formativa, segons Simó, és saber interpretar. “Han de tenir capacitat d’immersió en el personatge, han de ser camaleònics, posar-se dins el paper que el client vol. Això és el que més costa d’aprendre”, corrobora. Hi ha gent que té un talent innat, però n’hi ha d’altres que han d’esforçar-se molt. La formació del personatge té molt a veure amb la roba, el maquillatge i el pentinat. “Hi ha un equip de professionals que treballen, el model és la cirera del tot el procés i ha de saber posar-te en mans d’altres perquè el transformin. Això també implica ser madur i respectuós amb la seva feina. És a dir, si no t’agrada com vas maquillat, no ho diràs. T’has de deixar fer, facilitar la feina dels altres”, explica concentrada Magda Simó, qui també recorda la seva trajectòria com a model: “Moltes vegades explico anècdotes pròpies als alumnes i els dic que el que jo vaig viure va ser un modelatge diferents del que viuen ells. No hi havia internet, ni ‘smartphones’, ni ordinadors. La capacitat que hi ha ara de visualitzar coses i preparar-se de forma autosuficient, no la teníem els que vam començar fa anys”. En aquesta professió, no es triomfa per l’aspecte físic, sinó per l’empremta que el model deixa en el client. Això Simó ho repeteix una vegada i una altra als alumnes. “Molts pensen que no fan metre vuitanta i han d’entendre que el que han de tenir és iniciativa i caràcter”, resumeix.

Pel que fa a les diferències que es poden trobar en la trajectòria d’un model jove o un de veterà, Simó explica que, sens dubte, volen tot client el que vol és un professional, “de diferències no n’hi ha, perquè el client té molt clar el ‘target’ que busca”. La seva feina consisteix a formar al model, perquè quan surti de l’escola estigui preparat i tingui eines per enfrontar-se a aquesta professió. “Cap client vol treballar amb algú sense experiència i és lògic, que els primers cops, els models pateixin. Això indica que tenen una responsabilitat per fer bé les coses i és positiu. T’obliga a donar el 100%”, acota Simó. Esdevenir model, però, no s’aconsegueix d’un dia per l’altre. “A Barcelona existeix aquest fenomen, però quina garantia hi ha que aquesta persona respondrà adequadament? Cap. Per això, nosaltres treballem amb gent que es forma amb nosaltres o que ja compta amb experiència acreditada”, constata.

Tot i que els casos que rep Simó a la seva agència són variats, els perfils més joves se situen entre els 16 i 17 anys. “En ser molt joves, els demanem que tinguin molt clars els seus objectius. Han de decidir si ser models esdevindrà una afició, un complement a la seva vida o si volen dedicar-s’hi plenament”. La gran majoria de models acostumen a ser-ho a temps parcial i de forma esporàdica, tot primant l’acabament dels estudis. Per MSM Models, per exemple, ha passat gent de diverses ocupacions, com ara mestres i cuiners. “Molts dels que han acabat la formació de model, encara col·laboren amb nosaltres a les desfilades que muntem. D’altres, fan la seva. Això depèn de la persona”, conclou Simó.

Experiències

Núria GombauUn cas concret és el de la model tarragonina Núria Gombau (22), qui es va interessar en aquest món als 16 anys, però no va ser fins als 18, quan una amiga la va animar a anar a MSM Models, on va iniciar el seu aprenentatge com a model. Els seus objectius, des d’un principi van ser clars. “Volia ser model, però ho volia tenir com un ‘hobby’. Aquí, a l’agència, som una gran família i totes les experiències que vivim són un regal. Certament, has de tenir molta sort per guanyar-te la vida amb aquest ofici. Per això, prioritzo els estudis, ja que la bellesa és efímera”, explica la mateixa Gombau, qui lliga el concepte de l’actitud que comentava Simó amb una experiència pròpia. “Jo de por escènica no en tinc i recordo una història divertida. Resulta que el meu primer any a l’agència, en una classe de passarel·la, ens van demanar que féssim un ‘playback’. Em vaig motivar molt i tots es van quedar sense paraules i, per la desfilada de final de curs de Reus, m’ho van tornar a demanar i vaig acabar fent-ho”, descriu Gombau divertida.

Carla EspuisMés jove encara va començar la Carla Espuis (18), de Calafell, qui va descobrir als 15 anys MSM Models en una passarel·la d’estiu al seu municipi d’origen. “Em vaig inscriure a l’escola, perquè sempre m’havien atret les desfilades de moda, les càmeres i els llums m’enlluernaven. Volia aprendre a desfilar, col·locar-me davant la càmera, millorar la meva forma de vestir i comportar-me”, detalla Carla Espuis. Després de rebre la formació, la jove va tenir molt clar que volia dedicar-s’hi. Espera guanyar més confiança, seguretat i dots comunicatius a MSM Models i pretén transformar el seu somni en realitat. “L’equip de MSM models em van ajudar a vèncer la por escènica i poder gaudir del que feia. Viure les sensacions que experimento cada cop que pujo a la passarel·la em fa sentir viva. I, estar entre bastidors amb els meus companys m’agrada molt”, reconeix Espuis.

«Quant estic davant d’una càmera o caminant per una passarel·la, em transformo, oblido tot el que tinc al voltant i aprofito al màxim aquella estona per donar el màxim de mi»

Jèssica PallaresEn el cas de la Jèssica Pallarès (24), de Solsona resident a Barcelona, va endinsar-se en aquest món als 17 anys i en trobar MSM Models va saber que les seves metes principals eren “aprendre a valorar-me tal com sóc i créixer com a professional”. Els seus objectius no han canviat i ha anat col·laborant en projectes diferents amb l’agència de Simó, els quals “aviat s’aniran fent públics”. Una de les raons per les quals està tan agraïda amb la professió es remet a “haver assolit valors tan importants com la professionalitat i la responsabilitat”. Un dels trets que més evidencien la capacitat d’adaptació de la qual parlava Simó, és l’afirmació que estableix Pallarès: “Quant estic davant d’una càmera o caminant per una passarel·la, em transformo, oblido tot el que tinc al voltant i aprofito al màxim aquella estona per donar el màxim de mi”.

Val a dir que, aviat les tres models professionals participaran al Tot Nuvis d’enguany a firaReus, els dies 18 i 19 de novembre i, posteriorment marxaran a tres concursos de bellesa. La Carla Espuis i la Núria Gombau participaran a Miss Europa Intercontinental a Nàpols (Itàlia) del 22 al 26 de novembre i, pel que fa a la Jèssica, marxarà el primer cap de setmana de desembre a Linda España a Marbella, com a Linda Catalunya.

Consells en el món del modelatge

1. Buscar una agència per formar-se (eines per guanyar seguretat, dots comunicatius).

2. Si tens possibilitats com a model, cuida la teva imatge (cuidar-se cos, pell i cabells, dieta saludable).

3. Tenir material fotogràfic i books (per presentar al client).

4. Autoconeixement (saber quins són els teus punts forts i objectius).

5. Començar a participar en esdeveniments petits (integrar-se en el modelatge).

6. Superació amb trobades més grans.

7. Mantenir vincles amb el món de la moda.

DSC_2386