El Priorat

Cristina Jiménez – Hotel Cal Llop

“Aquesta Casa té ànima”

Text Marc Pons, fotografíes Pierre Grubius

DSC_2551Cristina Jiménez (Casablanca -Marroc-, 1956). Ex-publicista. Casada amb un ex-empleat d’una cadena de televisió. Fa 15 anys a Madrid -la seva ciutat- descobreixen, per casualitat, el vi del Priorat. El vi els desperta la curiositat per conèixer la terra que l’engendra en el moment en que ells maduren un canvi cap a un estil de vida més qualitatiu. El Priorat seria la culminació d’aquell viatge catàrtic. L’estiu del 2003 adquirien un casalot vell i abandonat a Gratallops que convertirien en un dels establiments turístics de referència a la comarca. Actualment dirigeix -amb el seu company de viatge- l’Hotel Cal Llop, a Gratallops.

El 2003 el Priorat no tenia la repercussió que te avui. Tenien consciència del risc que assumien? Teníem bastant clar que volíem desenvolupar un projecte d’enoturisme. Podria haver estat al Penedès o a l’Empordà, que llavors ja tenien aquest fenomen nou de l’enoturisme més desenvolupat. I va ser posar els ulls al Priorat i enamorar-nos dels seus paisatges.

Per que Gratallops? El mateix ens va passar amb Gratallops. Vam visitar tots els pobles de la comarca, peró quan vam conèixer Cal Llop de seguida vam saber que seria la nostra casa. La seva senzillesa i la seva personalitat ens va captivar. Per aquest motiu diem que aquesta casa te ànima.

Abans d’arribar al Priorat que en sabien de l’enoturisme? Pràcticament res. En vam aprendre tots junts. Vull dir que, amb altres agents del territori, van començar a desenvolupar programes de turisme cultural sobre l’eix “vi-paisatge-repòs”; es a dir, posar en relleu els actius del Priorat. Va ser una experiència molt positiva.

Com van aconseguir arribar fins al potencial client d’aquest projecte de turisme? Vam crear un tipus d’oferta que era molt atractiva. En col·laboració amb els cellers de la comarca vam crear uns packs que ofereixen una estada que et porta a tastar, a gaudir, els vins i els olis del Priorat; des de les finques on es conrea fins als cellers o els molins on es transforma.

I molta publicitat? Si. Presentar-ho com una experiència singular i enriquidora. Avui tenim clients que ens arriben no tan sols de Catalunya, sinó de molts llocs del món. Tenim clients que venen del centre i del nord d’Europa i de Nord-Amèrica que aprofiten l’estada a Barcelona per passar uns dies al Priorat.

Quin es el sostre de turisme que pot assumir el Priorat? Ens fa por una saturació del territori. I el que s’ha fet es posar en marxa diversos projectes La Unesco ens ha concedit la Carta de Turisme Sostenible que ens ajudarà a gestionar i preservar els recursos que fan del Priorat un espai únic. I s’ha demanat a la Unesco la declaració de Patrimoni de la Humanitat que protegeixi tota la comarca del Priorat.