El Priorat

Joaquim Sabaté

“El Priorat és més conegut a Holanda que a Espanya”

Text Marc Pons, fotografíes Pierre Grubius

DSC_2556Joaquim Sabaté (Palamós, 1956). Ex-gestor de la Xarxa d’Albergs de la Generalitat. Ex-gerent d’una empresa de transformació de productes agraris. Sempre lluny del Priorat. Fill d’un cuiner de Gratallops que, en els anys de plom de l’èxode rural, es va anar a guanyar la vida al Baix Empordà i a Barcelona. Prop de la cinquantena, quan els orígens el van cridar, va passar a dirigir la Vinícola del Priorat, amb seu a Gratallops, com el resultat de la fusió de sis cooperatives locals. Es el gestor d’una iniciativa que aplega 400 socis, l’única cooperativa del Priorat que aposta per transformar el producte de la terra i comercialitzar-lo fins al client finalista.

Amb la forta competència de les marques consolidades, com aconsegueix una cooperativa arribar fins el consumidor finalista? Fent una aposta clara per la qualitat. Sabíem que els nostres ceps, que son molt vells, produïen un raïm que, un cop transformat, ens donava un producte de molta qualitat. La nostra lluita ha estat aquesta. Es pot dir que és la política de la Vinícola des del primer dia.

Això es suficient per arribar fins a les taules dels millors restaurants del món? Evidentment que no. A continuació venia la part més difícil i més desconeguda per nosaltres. Però ha estat, també, la més satisfactòria. Per que ens ha donat la raó en allò que sabíem. Hem guanyat molts premis internacionals. I això s’ha traduït en un internacionalització de la nostra marca.

Cap a quines taules del món viatgen els vins de la Vinícola del Priorat? Bàsicament cap a mercats amb un poder adquisitiu elevat. El 90% de la nostra producció es dirigeix al centre i nord d’Europa, a Nord-Amèrica, a Rússia i a Japó. El mercat internacional ha disparat la nostra facturació. Hem passat d’1 milió d’euros fa pocs anys als 2’5 milions d’euros actuals.

El 90% de la nostra producció es dirigeix al centre i nord d’Europa, a Nord-Amèrica, a Rússia i a Japó

I a Catalunya? Les nostres vendes a Catalunya són del 8% de la nostra producció, que és una xifra molt bona considerant que parlem d’un mercat petit. En canvi a Espanya no hem aconseguit que se’ns valori. Allà son molt de “Rioja” i de “Ribera del Duero”. Som més coneguts a Holanda que a Espanya.

La marca Vinícola del Priorat es exclusivament vi de qualitat? No. En col·laboració amb els hostalers de la comarca hem creat un pack d’enoturisme que reuneix i posa en valor el patrimoni material i immaterial del Priorat; cultura, paisatges, història, vi, oli, … Nosaltres venem que el vi es territori, es paisatge, es cultura i es història del Priorat.

Quina és la participació de la Vinícola del Priorat en aquestes iniciatives? En tots els nivells. La Vinícola es propietària de l’hotel “Ca l’Elvira” de Gratallops, de les Agrobotigues de Gratallops i de la Vilella Baixa; i col·laborem activament amb el guies de turisme cultural per a que els visitants coneguin els cellers de vi i els molins d’oli del Priorat.