TEDXTarragona

«La força de la paraula és molt més gran cara a cara»

Entrevista Agustí López, impulsor del TEDxTarragona, que se celebrarà el 12 de maig al palau de congressos

Què és TEDx? És una iniciativa de TED, que és una organització que neix als anys 80 del segle XX als Estats Units per difondre idees que valen la pena mitjançant xerrades, conferències, de fins a 18 minuts. Això va funcionar molt bé i va créixer molt, sobretot arran de l’aparició de You Tube. Aquestes conferències es fan anualment a Vancouver (Canadà). Ara fa uns anys TED va impulsar TEDx, en què concedia llicències a qui ho demanés per fer aquest tipus de format clàssic, el TED, però en comunitats d’àmbit més local.

DSC_5277_1Per què decideix impulsar un TEDx a Tarragona? Vaig tenir el primer contacte amb TED a través d’internet i vaig comenaçar a veure una conferència rere l’altra. Un dia, però, em vaig assabentar que es feia el TEDxReus i vaig decidir anar. Quan a Reus ja havien fet tres edicions vaig pensar que podria fer el mateix a la meva ciutat, Tarragona, i ho vaig posar en marxa, primer contactant amb persones que sabia que podien estar interessades. Aleshores, un cop ens vam posar d’acord, vam demanar una llicència i ens la van concedir el 2015.

Quanta gent forma el seu equip de treball? Quinze persones. Vull deixar molt clar, però, que aquesta iniciativa és sense ànim de lucre. Ningú cobra, ni tan sols els speakers, els conferenciants. I, ni de bon tros, les persones que organitzem el TEDxTarragona.

Quins perfils tenen? Busquem gent que ens pugui ajudar en diferents àmbits i, per tant, tinguin coneixements i habilitats diferents.

«El format de les xerrades del TED,  a més, fan que els assistents estiguin molt concentrats perquè duren un màxim de 18 minuts»

Com vostè deia anteriorment, l’aparició de YouTube va permetre fer un salt enorme a les conferències TED. En aquestes, les que es fan a Vancouver, hi van personatges molt destacats en l’àmbit mundial i, clar, es poden veure per internet. Aleshores, té sentit fer-ne a escala local? És molt diferent assistir personalment a una xerrada TEDx que veure-ho per internet. Transmetre històries cara a cara té molta força. L’ambient que es crea és completament diferent, la força de la paraula és molt més gran. A més, en les conferències tot gira al voltant d’un tema i això fa que l’experiència sigui molt més intensa.

Ha anat a Vancouver? No, anar al TED de Vancouver val molts diners, uns 8.000 dòlars l’entrada. Vaig estar, en canvi, a Ginebra, en una formació per a persones que tenen llicències TEDx.

DSC_5270_1Hi ha gent que assegura que el fet d’haver anat a una xerrada TED o TEDx li ha canviat la manera de veure la vida, la perspectiva de tot plegat. Això és així? Sí, és possible. Com deia anteriorment, TED és difondre idees que valen la pena i quan la gent surt potser veu un determinat tema d’una altra manera, pensant diferent de com pensaven anteriorment. Això és molt difícil, costa molt canviar l’opinió de la gent. Tothom tenim un dibuix de com és la realitat i que algú, amb una xerrada, et canviï aquest esquema és molt complicat.

Quina és la xerrada TED que més l’ha impactat? [riu] Aquesta pregunta no me l’havien fet mai [ironia]. N’hi ha moltes interessants però n’hi va haver una que em va marcar molt, feta per Ken Robinson que es deia Les escoles maten la creativitat? (Do schools kill creativity?), va ser una xerrada que es va fer viral [12 milions de visualitzacions a YouTube]. El format de les xerrades del TED, a més, fan que els assistents estiguin molt concentrats perquè duren un màxim de 18 minuts. Jo he assistit a molts congressos i conferències i n’hi ha que són avorridíssims, els conferenciants es perden en els agraïments i coses supèrflues. Al TED i TEDx tot això queda fora, l’speaker s’ha de centrar en el tema, la idea, a tractar.

Com trien el tema i els conferenciants? Nosaltres primer identifiquem el tema general. A partir d’aleshores identifiquem diferents àmbits que creiem que són interessants a tractar al voltant de la idea central. És en aquesta fase quan comencen a sortir els noms dels possibles ponents. Anem a parlar amb ells, els expliquem qui som i què volem fer i comprovem si ells estan interessats a parlar en el nostre TEDx. Si diuen que sí, els hi demanem que ens presentin un petit guió de com enfocarien ells el tema. Més endavant, els hi demanem que ens facin la xerrada en persona, per als que són de Tarragona, i via skype per als que són de fora. Abans del dia del TEDxTarragona, es fan un parell d’assajos més. Aquests assajos serveixen per veure si la xerrada és prou fluida, concisa, amb elements importants i no en aspectes superflus que no aporten res. És a dir, serveix per a polir el seu discurs.

«Potser el ponent més mediàtic és Joan Laporta, expresident del Barça i exdiputat al Parlament de Catalunya, que parlarà del talent jove»

Quina és la idea d’enguany al TEDxTarragona? Shine [brilla].

Per què aquest tema? Sovint es diu que som una societat adormida, sense projectes, on hi ha molta passivitat, especialment del jovent. Nosaltres, però, creiem que hi ha molt talent a la societat, on molta gent fa projectes molt interessants. Per això hem triat Shine.

DSC_5252Vostès ara tenen el nom de TEDxTarragona però fins a l’edició de l’any passat eren TEDxPlaçadelFòrum… Les llicències TED són nominals, és a dir, aquesta va al meu nom. Ells, a més, no acostumen a donar aquestes llicències a capitals de demarcació que tenen el mateix nom de la ciutat, per això vam haver de posar un nom diferent. En el nostre cas vam demanar Plaça del Fòrum perquè en el món romà el Fòrum provincial, on està la Plaça del Fòrum era un lloc central. Això, però ens va crear certs problemes a l’hora d’aconseguir conferenciants i patrocinadors perquè no associaven el nostre nom a Tarragona. Vam parlar amb TED i quan ja havíem fet dues edicions ho van valorar i ens han deixat posar el nom de la nostra ciutat i ara ens podem anomenar TEDxTarragona.

Vostè ha comentat que va decidir impulsar TEDx a Tarragona després d’haver assistit a Reus. El fet que dues ciutats tan properes organitzin actes idèntics no pot restar públic o interès? Jo estic encantat que es faci a Reus. En primer lloc perquè hi ha públic de les dues ciutats que assisteix als dos TEDx. Una altra cosa seria que ho féssim cada setmana, aleshores la gent es cansaria. Crec que ens beneficia a les dues organitzacions i ens fa créixer.

Quins són els ponents més destacats d’aquesta edició? Potser el més mediàtic és Joan Laporta, expresident del Barça i exdiputat al Parlament de Catalunya, que parlarà del talent jove. Andrea Vilallonga, assessora d’imatge que participa en diferents mitjans televisius i farà una xerrada de per què ens costa mirar-nos al mirall, també hi haurà Joaquín Ruiz de Arbulo, catedràtic d’arqueologia de la URV; Maria Batet, persona especialitzada en el món dels emprenedors i que parlarà sobre com poden treure les persones el màxim d’elles mateixes; Xavier Martí, investigador a la Universitat de Praga, va ser professor i investigador a la universitat de Berkeley que, però, va estudiar a la URV, i que farà una xerrada de com els imans poden solucionar problemes, entre d’altres. [en el moment de fer aquesta entrevista hi havia més ponents que, però, no havien confirmat totalment la seva participació].

Vostès faran aquesta edició al palau de congressos, fins ara ho feien al teatre Metropol, això vol dir que TEDxTarragona és un èxit? Som optimistes perquè les dues últimes edicions van anar molt bé, amb molta gent que va venir a veure les xerrades. No creiem, però, que omplim fins a la bandera el palau, que és molt gran, però esperem una molt bona entrada.

DSC_5244