Entrevista a Joaquim Pons

«Amb el Miray, Toyota té llesta la seva tecnologia de cotxes propulsats amb hidrògen»

Parlem amb Joaquim Pons, propietari de Toyota Autoforum SA i Lexus Tarragona

Senyor Pons, Toyota és un referent en tecnologia híbrida, però la marca japonesa va més enllà… Efectivament, Toyota serà l’sponsor oficial dels Jocs Olímpics de Tokio, l’any 2020. Aquest gran esdeveniment serà aprofitat per fer un llançament mundial del cotxe d’hidrogen, el Mirai, un cotxe que s’està experimentant des de fa temps i que ja funciona a la perfecció. És la gran aposta de futur de Toyota, serà un cotxe autònom que portarà plaques solars al sostre i es valdrà de l’hidrogen per generar electricitat per al seu motor elèctric. Ara es qüestió de creure en aquesta tecnologia i fer les passes necessàries perquè l’hidrogen estigui disponible a les estacions de servei.

Podem dir, per tant, que Toyota va per davant dels seus competidors en solucions eficients…Toyota, per exemple, ja disposava des de fa molts anys de la tecnologia del cotxe elèctric, procedent dels seus carretons elèctrics. També tenim automòbils híbrids endollables, però és una opció que no tenim al nostre mercat perquè no hi ha demanda. La tecnologia híbrida de Toyota, amb dues dècades d’existència, ha estat ara venuda a altres constructors. Els competidors tenien un motor elèctric que ajudava al de benzina o dièsel. En canvi, el nostres vehicles Toyota i Lexus poden iniciar la marxa en mode elèctric.

«A Toyota, el 40% de les nostre vendes corresponen a models híbrids i l’objectiu futur és arribar al 60%. A Lexus, el 100% de la nostra oferta d’automòbils és híbrida»

La imminent arribada dels cotxes propulsats per hidrogen, suposarà el final dels híbrids de Toyota? No. Ambdues tecnologies continuaran el seu camí fins que l’evolució generi altres necessitats i tendències. A Toyota, el 40% de les nostre vendes corresponen a models híbrids i l’objectiu futur és arribar al 60%. A Lexus, el 100% de la nostra oferta d’automòbils és híbrida i és la marca Premium que més híbrids ven al món.

Molta gent es pregunta si per exemple els híbrids de Lexus, models concebuts per ser molt respectuosos amb el medi ambient, poden ser cotxes divertits… Ho poden ser i molt. Convidem a provar models com el Lexus RC, el Lexus NX o, perquè no, els superesportius models F. La passió en la conducció forma part de l’ADN de Lexus i nosaltres sempre insistim en la necessitat de provar els nostres cotxes. També tenen un altre punt de diversió, com és gestionar la conducció per obtenir els millors resultats provinents de l’eficient tecnologia híbrida.

El preu d’adquisició és un inconvenient per als automòbils híbrids? A igualtat de potència i equipament, la tarifa d’adquisició pot suposar un lleuger desavantatge, però després es beneficien d’un consum més reduït i d’un manteniment inferior. No existeixen als híbrids elements com embragatge o alternador i, per tant, no es poden espatllar. Cal tenir present que les nostres marques Lexus i Toyota estan sempre al capdavant dels estudis independents de fiabilitat i de satisfacció que es fan entre usuaris de vehicles.

«Es beneficien d’un consum més reduït i d’un manteniment inferior. No existeixen als híbrids elements com embragatge o alternador i, per tant, no es poden espatllar»

Parlant d’estil i disseny, és el nou crossover C-HR el començament d’una nova etapa per Toyota? Un grup de periodistes especialitzats va comentar amb el President y CEO de Toyota Motor Corporation, el Sr. Akio Toyoda, que Toyota era una marca avorrida. La primera resposta és el C-HR, primera entrega del que serà una gamma destinada a un públic més jove. Un altre de les reaccions ha sigut l’arribada de Toyota a WRC, el campionat del món de ral·lis, amb un brillant podi a la seva primera participació, el mític Ral·li de Montecarlo. D’altra banda, l’estil dels Lexus també han canviat molt als seus darrers llançaments, com es pot comprovar a la actual gamma.

Amb uns objectius tan ambiciosos en matèria medi ambiental, ha renunciat Toyota als cotxes de conducció divertida? En absolut. A la nostra gamma tenim per exemple el model GT86, un esportiu amb tracció a les rodes posteriors, de pes lleuger i amb potència de 200 cavalls. També és molt divertida la conducció, per exemple, del nou crossover C-HR. I disposem a la nostra gamma de models especialitzats que permeten gaudir al màxim de la conducció off-road, com la nova generació del pick-up Hilux y del 4×4 Land Cruiser.

2050, CANVI DE PANORAMA Segons un estudi d’International Energy Agency (IEA), organisme autònom que treballa per assegurar energia neta per als seus 29 països membres, el panorama sobre les solucions energètiques aplicades a l’automoció experimentarà una important transformació durant les tres properes dècades. L’aplicació de les tecnologies híbrides i dels automòbils propulsats per hidrogen creixerà de forma exponencial i guanyarà protagonisme. La IEA calcula que els automòbils d’hidrogen, els elèctrics i els híbrids formaran l’any 2050 una ampla majoria al mercat. Davant d’aquestes perspectives, Toyota i Lexus tenen, per tant, un brillant futur.

DSC_3034_1