Raval de Jesús

El Raval de Jesús, un any després

L’equip de VIU a fons Reus passeja per una de les zones més afectades pel buit de Zara. Coneguem algunes de les expectatives dels comerços de recent obertura i d’altres de més veterans

Anna Mestre, de la botiga Lady Anna, ha obert recentment a la zona

Anna Mestre, de la botiga Lady Anna, ha obert recentment a la zona

Molts reusencs, a l’hora de passejar pel raval de Jesús se sorprenien fins fa relativament poc temps de la quantitat de cartells de liquidació per tancament que hi havia a més d’un aparador. “Cada vegada hi havia menys negocis a la zona, el carrer s’estava quedant buit, i els negocis aquí no duraven gens. De sobte, a tocar del Nadal s’han obert prop de 4 ó 5 botigues de roba”, explica per a Viu a fons Anna Mestre, una lleidatana que acaba d’obrir la seva botiga de roba de talles grans, la qual s’anomena Lady Anna. Molta gent pensa com ella, però què ha succeït a finals de novembre? “Sí que és cert, que s’han ocupat molts locals també, com ara un amb roba vintage. Això és positiu. En el meu cas, estic especialitzada en gènere alemany i fa 20 anys que treballo amb aquest producte, i hi ha diferents tendències. Vaig escollir Reus per obrir la meva botiga, perquè sé que té una gran tradició comercial, i no vaig rebutjar aprofitar una zona tant cèntrica”, esmenta convençuda Mestre. Quant a la sotragada viscuda amb el ‘fenomen La Fira’, la botiguera pensa que “està més que superat, perquè a la ciutat es duen a terme gran part de les iniciatives comercials a ple carrer. A més, la gent aquí va mudada, un tret que, tot i que no ho sembli, és d’allò més determinant. Nosaltres presentem als clients quatre estils de roba, per tal de mostrar un tipus de peça que encaixi a un determinat estil, acoblat a la seva talla i no a l’edat. I aquí podem vendre aquest gènere, perquè a la gent li agrada anar ben vestida”.

Una altra botiga que ha apostat per dinamitzar la zona és l’anomenada 9noventay9. Es tracta d’una franquícia que ha obert fa dos mesos i escaig, la qual lidera Beatriz Pampín, qui segons explica es va voler reciclar portant una botiga de roba per primera cop a la seva vida. “Jo estic força il·lusionada, perquè pots aconsellar a la gent i, realment veus que fas una bona tasca. Amb l’arribada del nou comerç In·Usual, que és força gran, crec que de ben segur ens ajudarà a la resta d’emprenedors. Nosaltres, per exemple, estem especialitzats en roba de talles grans i de premamà, i creiem que ara mateix ens pot anar molt bé”, explica Pampín. Val a dir que, cada vegada hi ha més comerços que ofereixen un nombre més gran de talles, tret que facilita a un sector major de població la seva compra. Per descomptat, el nínxol de roba d’infant i d’embarassada també sembla establir-se amb força al raval.

Els més veterans

L'encarregada del comerç Inside, Noelia Franquet, a l'interior de la botiga

L’encarregada del comerç Inside, Noelia Franquet, a l’interior de la botiga

En els últims mesos, el raval s’ha vist abocat a un seguit de tancaments i trasllats, però el pas del temps també ha fet que molts negocis més veterans canviïn la seva filosofia, ja sigui amb més packs de regal o rebaixes més llamineres. Des de la botiga de roba i complements Inside, sempre aprofiten les dates properes a desembre per fer més promocions i “oferim oportunitats que no es poden deixar passar, perquè d’alguna manera hem de competir. No obstant això, val a dir que també comptem amb clientela força fidel, i que s’ha de mantenir i cuidar”, reconeix l’encarregada de la franquícia, Noelia Franquet. Apleguen, a més, “bones expectatives” pel que fa a vendes dins la campanya de Nadal. De fet, aquest comerç va viure de primera mà el tancament de la botiga de Zara i ha observat la quantitat de gent que s’ha mogut cap al gran complex comercial. Ara, passat un any, “tornem a veure gent pel carrer passejant i que, per sort, acaba comprant. Tot està molt més concentrat. No s’assembla amb el què vam tenir l’any passat, ara tot es troba més estable. S’ha de pensar que l’obertura de La Fira, va suposar un efecte tafaner evident, tothom volia saber que hi havia allà. Creiem que aquest Nadal estarà tot molt més repartit”. Auguren, a més, amb esperança que aquest 2017 hi hagi més moviment de gent.

Dues dependentes de la Sabateria Mallorquí

Dues dependentes de la Sabateria Mallorquí

Amb també força trajectòria al raval i també testimoni dels constants moviments de la que va ser una de les artèries de la capital del Baix Camp, hi ha la sabateria Mallorquí des d’on comenten també que “aquest Nadal el moviment està més que garantit. Si amb campanyes com ara el Black Friday ja vam tenir afluència de compres, el Nadal la garanteix. Tothom es mourà a comprar el regal, clar. El que sí que hem vist és que la gent ha aprofitat les recents promocions per assegurar-se que la seva compra nadalenca fos una mica més modesta”. Quant a la possible adaptació d’aquest primer any amb el complex comercial, una de les treballadores consultades per Viu a fons Reus, va traslladar que “ens hem adaptat amb facilitat nosaltres. No hem notat un gran canvi pel que fa a vendes pròpies. Sí que hem notat, però, el volum canviant de gent que hi va haver a la ciutat quan la marca Zara va marxar. És un tret molt evident”. Sobre la nova botiga In·Usual, de la qual en guarden bons auguris, opinen el següent: “Que hagi arribat un nou actor és totalment positiu, perquè si hi ha botigues la gent passeja, mira i entra. Genera un efecte crida. L’any que hem passat amb el local buit ha generat un canvi d’hàbits en el comprador, i se l’ha de tornar a recuperar, però ja se sap que en l’àmbit del comerç quan uns tanquen altres obren. És una roda”.

Per fer comparativa, si continuem caminant pel raval de Jesús fins al raval de Martí Folguera, hi ha també casos d’experiències d’adaptació difícils. És el cas de la propietària del comerç de roba Diosas, Cristina Garcia, qui explica a Viu a fons Reus després d’estar prop de 5 anys suportant les davallades de la crisi que “l’assumpte comercial no funciona en aquesta zona. Personalment, crec que no es dinamitza gens. A alguns comerços ens tenen oblidats. A nivell de vendes, i en el meu cas, em funciona millor el negoci a l’estiu que no pas a l’hivern. L’afluència s’ha aturat molt amb la crisi. Sincerament, no sé si notaré algun canvi amb l’arribada del nou comerç que ha ocupat el buit de Zara”. Visiblement poc satisfeta, Garcia ja prepara la seva selecció de roba de festa per aquest Nadal. I és que la roba de mudar i les col·leccions úniques i originals són la seva marca diferenciadora. Així doncs, aquest són alguns dels efectes col·laterals que encara deixa la crisi.

dsc_9683