Les dones agafen importància en el sector de la indústria química

TEXT: Alícia Fábregas


Prop del 60% dels llicenciats universitaris a Espanya són dones i menys d’un 10% d’elles ocupa càrrecs de lideratge dins d’empreses privades o públiques. Aquest coll d’ampolla demostra que la societat ha avançat molt en qüestió de paritat de gènere en l’àmbit educatiu, però el terreny laboral tot just comença a llaurar-se. La demanda i l’objectiu primordial són la igualtat d’oportunitats i la justícia a nivell de drets, però anant més enllà, també és una qüestió de productivitat. No és només feminisme, sinó també intel·ligència econòmica i visió empresarial. Les dades de diversos estudis realitzats tant per organismes públics, com el Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat d’Espanya, com per firmes privades de la talla de PwC, mostren que les empreses amb diversitat de gènere en càrrecs directius són més competitives i generen més beneficis. Entre d’altres motius, la diversitat aporta riquesa intel ·lectual i millora la presa de decisions, però a més, no hem d’oblidar que una gran part del mercat està composat per dones i, per tant, si aquestes ocupen càrrecs decisius a les companyies, també el mercat està més representat dins d’elles. Per això, moltes grans firmes, des de Coca Cola, fins a IKEA, passant per Ford o fins i tot Ferrovial, ja fa anys que han engegat programes per impulsar la paritat de gènere a les seves plantilles i això no fa només referència a augmentar el nombre de dones treballant, sinó sobretot a trencar barreres i estereotips que també afecten als homes.

El programa WIN de Dow Chemical

Aquí a Tarragona, al sector químic tenim un exemple d’aquest tipus d’iniciatives. És el cas de Dow Chemical, que ha impulsat el Programa Woman Innovation Network (WIN). És també aquí a Tarragona on es troba una de les dues úniques capitanes marítimes que hi ha en les 30 Capitanies Marítimes de tota Espanya. L’actual capitana marítima, Núria Obiols, va accedir al càrrec al 2015, el mateix any en què l’Ana Guadamillas, operadora de planta de Dow Chemical, es convertia en la primera dona Bomber d’Empresa als polígons químics. Són dues pioneres, però com elles hi ha moltes altres amb històries que demostren que la societat està canviant i que aquest canvi comença per un mateix. Això s’evidencia especialment al sector químic tarragoní, tradicionalment reservat als homes, on les dones comencen a trepitjar cada cop amb més força, no només a nivell directiu, sinó també en àmbits més tècnics, a peu de planta. Des del Programa Woman Innovation Network (WIN), impulsat per Dow Chemical amb la participació de 92 persones, un 30% de les quals són homes, asseguren que el seu objectiu és que a la companyia la diversitat de gènere i la inclusió siguin part de la seva cultura en tots els nivells i així proporcionar un avantatge competitiu a l’empresa. Perquè la riquesa de punts de vista i maneres d’actuar aporta eficiència i productivitat a la feina, a més d’augmentar la representativitat dels gustos del mercat actual.

tots WIN

La filosofia del Programa WIN de Dow Chemical pivota, segons ells mateixos expliquen, sobre tres eixos: el self-awareness, el self-promotion i el self-development. És a dir que està molt enfocat a que el canvi vingui de dins, de les mateixes dones que han de veure que de vegades els obstacles se’ls imposen elles mateixes i que han de ser conscients de que és possible trencar motlles preestablerts per la societat però ja obsolets. A Dow Ibèrica es va rellançar aquest programa l’octubre de 2014 i des de llavors s’han portat a terme un gran nombre d’activitats per a dinamitzar-lo, des de taules rodones, fins a workshops i ponències de dones que a través de la seva experiència personal demostren que és possible ocupar llocs de treball de lideratge i a la vegada compaginar-ho amb la vida familiar.

Així es vol “catalitzar la diversitat de gènere en càrrecs de lideratge i trencar les barreres existents”, com s’afirma des del Programa WIN, augmentant la presència femenina actual en aquests llocs de treball, que ja està en torn al 10%. Ampliant horitzons “Aquesta ha sigut la primera arrencada”, explica la Cristina Beamonte, un dels membres de l’equip central del Programa WIN, “però a finals de l’any passat es va començar a parlar també de treballar en altres àrees, no només a nivell directiu sinó també a nivell de treballadors de manteniment o d’operacions, que estan més aviat a camp. 20151008 Beamonte 03Allà la presència femenina és molt reduïda i per això volem fet tot el possible per canviar-ho, tot i que no és el nostre focus principal”.

El Girls Day. Una altra de les iniciatives interessants del Programa WIN és intentar actuar des de la base del problema, incidint en les joves que es troben davant de la difícil elecció del seu futur professional. Això s’ha materialitzat amb el “Girls Day”, organitzat per l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Química (ETSEQ) de la URV i on ha participat Dow Chemical. “Són unes jornades dirigides a les noies de Batxillerat que estan a punt de triar quina serà la seva carrera professional. Es tracta d’oferir informació per eliminar estereotips. Així es treballa des d’abaix, perquè si no hi ha dones que estudiïn carreres o cicles formatius del sector químic, després no hi haurà paritat a les plantilles”, afirma Beamonte. L’experiència ha estat molt positiva i els hi ha fent pensar en que seria bo estendre- la. Com explica Beamonte, “seria idoni que es portés a terme també orientada a la formació professional i no només als estudis universitaris”. Com asseguren des del Programa WIN, ara el seu repte de futur és aconseguir atraure l’interès i la participació dels homes, perquè els canvis no es poden dur a terme si no s’impulsen de manera conjunta. Caldrà esperar temps perquè tots aquests passos es tradueixin en resultats palpables i quantitatius, però almenys el motor està en marxa i avança amb força.