El periodista apassionat pels llibres (Silva Editorial)

TEXT: Rafa Marrasé

FOTOS: Pierre Grubius


Manuel Rivera contagia seguretat. Aquest fill d’immigrants andalusos tal com a ell li agrada remarcar, no va tenir por, l’any 2000 de posar en marxa Nou Silva Equips, del qual l’editorial Silva Editorial n’és una part. «Havia treballat en premsa, sent director del Nou Diari i haver format part del gabinet de comunicació del Ministeri de Defensa a Madrid, però de cop i volta, em vaig quedar sense feina i ningú em volia contractar perquè deien que era massa gran», recorda mentre riu. Rivera té 54 anys i parla amb passió. És un gran conversador i també autor, ja que ha escrits alguns llibres de poesia, narrativa i divulgació. «La meva passió s’ha convertit en la meva feina. Per a mi va ser com començar un somni», diu.

Silva, que cada any organitza un concurs literari de relats curts, centra la seva edició en autors i temàtica local. «Nosaltres fem artesania de la cultura. No fem servir les regles del mercat, no estem en aquesta guerra de xifres i vendes», diu mentre assegura que les seves tirades són més petites que les grans editorials però més sostenibles. «Hem editat gairebé 300 títols i no volem llençar llibres, malgastar paper». Segons Rivera, la majoria de llibres que surten al mercat no superen els 1.000 exemplars venuts. «La cultura catalana és molt potent. Hem de tenir en compte que en castellà surten cada any entre 40.000 i 50.000 títols i en català més de 6.000. No hi ha cap llibreria que pugui tenir-los tots. Així, les campanyes de màrqueting són cabdals i aquí és on les grans editorials venen els llibres que els interessa».

Per a Rivera, la clau de la supervivència del negoci és la diversificació. «Nosaltres fem feines de comunicació també i això pot compensar el fet que un llibre no funcioni del tot bé», admet mentre defensa el paper dels autors, especialment els locals: «Tothom té dret de viure del que fa i, evidentment, l’autor ha de cobrar pel seu esforç. Nosaltres triem temàtiques i llibres d’aquí perquè si no, no ho fa ningú».

DSC_8213m

Rivera es mostra optimista en relació al món del llibre. Ell assegura que acabarà fent llibres electrònics també però d’aquí a uns anys, mantenint la filosofia i la temàtica que ha caracteritzat l’editorial. «M’agradaria generar més beneficis per poder-los invertir a fer llibres més potents. El llibre electrònic és una opció, però no una prioritat per a nosaltres que, de moment, estem creixent i creant llocs de treball que el mercat ha expulsat, com fotògrafs, periodistes o correctors». Sant Jordi és, pel director de Silva Editorial, un dia important per donar a conèixer els llibres i tenir unes bones vendes, tot i que considera la jornada com una mostra del consumisme actual. «Sant Jordi és fantàstic perquè aquell dia els llibres són notícia, i això és molt bo. Amb tot, és una festa que té molt a veure, actualment, amb el consumisme. Els llibres s’han de llegir i això suposa un esforç perquè és més complicat que veure la tele, per exemple. La cultura que emana dels llibres és més profunda precisament perquè necessita aquesta concentració », afirma. Rivera troba a faltar a Tarragona un grup editor i de comunicació potent perquè «falta iniciativa empresarial» i allò que cal és, segons ell «ajuntar-se i treballar junts».